Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 2 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47676

Title: Incluir la diversidad familiar en las aulas infantiles a través de los proyectos de trabajo
Other Titles: Inclusion of family diversity in the children's classrooms through Working Projects
Authors: Balongo González, Elena
Mérida Serrano, Rosario
Issue Date: Jul-2017
Abstract: Este artículo presenta una investigación cualitativa realizada en un colegio público de infantil y primaria de la provincia de Córdoba1 (España). Mediante un estudio de caso, a través de entrevistas semiestructuradas y observación participante registrada con documentación pedagógica, se evalúa el nivel de inclusividad que promueve la metodología de Proyectos de Trabajo (en adelante, PT) en Educación Infantil. Los resultados revelan que esta metodología aporta la flexibilidad suficiente para atender adecuadamente las diferentes necesidades del alumnado y sus familias. Concretamente los PT incrementan la motivación y colaboración de lasfamilias en los procesos de enseñanza-aprendizaje de sus hijos porque: (1) Admiten diferentes niveles de implicación familiar; (2) Incorporan los variados recursos y propuestas sugeridas por las familias; (3) Facilitan el ajuste a las demandas del alumnado con necesidades educativas especiales (déficit y sobredotación); (4) Se apoyan en las familias para ayudar a los aprendices en la búsqueda y adaptación de la información hasta convertirla en conocimiento; y (5) Comparten la agradable experiencia emocional de disfrutar la aventura de aprender acompañando a sus hijos e hijas.
This article presents emerges from a qualitative investigation carried in a maintained in a public college of child education and primary from the province of Cordoba (Spain). By means of a case study, semi structured interviews and participant observation, recorded through teaching documents, we have tried to evaluate the level of inclusion promoted by the methodology of Working Projects (from now on PT) in Early Years education. Results show that this methodology affords enough flexibility to successfully meet the needs of the students and his families. Particularly the PT increase the motivation and collaboration of the families in the processes of education - learning of his children because: (1) the PT admit different levels of familiar implication; (2) incorporate the varied resources and offers suggested by the families; (3) facilitate the adjustment to the demands of the student with educational special needs (deficit and intellectual giftness); (4) rest on the families to help the apprentices in the search and adjustment of the information up to turning her into knowledge; (5) share the agreeable emotional experience of enjoying the adventure of learning accompanying to his sons and daughters.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Diversidad
Educación Infantil
Necesidades educativas especiales
Participación familia-escuela
Proyectos de Trabajo
Child education
Diversity
Special educational needs
Work projects
Participation family–school
URI: http://hdl.handle.net/10481/47676
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Balongo González, E.; Mérida Serrano, R. Incluir la diversidad familiar en las aulas infantiles a través de los proyectos de trabajo Profesorado, 21(2): 231-251 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47676]
Appears in Collections:Vol._21, 2 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59458-178634-1-SM 13.pdf606.18 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada