Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 3 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47602

Title: Efecto de un programa de enseñanza creativa en las inteligencias múltiples y la creatividad en alumnos de 3 años
Other Titles: Effect of a program of creative teaching in multiple intelligences and creativity in kindergarten
Authors: Ortega Béjar, Maria Antonia
Llamas Salguero, Fátima
López-Fernández, Verónica
Issue Date: Jul-2017
Abstract: La sociedad actual está inmersa en grandes cambios, los principales se están produciendo en el marco educativo, se promueve un tipo de educación activa y creativa. Esto plantea una serie de inquietudes que animan a que se realice esta investigación cuyo objetivo principal es comprobar el efecto de llevar a cabo un programa de enseñanza creativa sobre las inteligencias múltiples y la creatividad. Para lograr el objetivo se midió antes y después a una muestra de 60 sujetos. Al grupo experimental se le aplicó el programa. Las variables se han medido con el Cuestionario para medir la creatividad (Tuttle, 1980) y el Inventario para las inteligencias múltiples (Valero, Gomis y Bermejo, 2005). Tras analizar los resultados se concluye que existen diferencias significativas entre las medidas pre y postest a favor del postest tras la intervención en el grupo experimental en ambas variables. Estos resultados avalan en la muestra de estudio la efectividad del programa.
Today's society is undergoing major changes, these is occurring in the educational framework, which promotes a more active and creative education. This raises a number of concerns that promote this research being conducted, whose main objective is to test the effect of carrying out a program of creative teaching on multiple intelligences and creativity. To achieve this aim, we measured a sample of 60 subjects, before and applying this new creative and active teaching. This creative teaching program was applied to the experimental group. The variables were measured with The questionnaire to measure students' creativity (Tuttle, 1980) and The Inventory for the multiple intelligences (Valero, Gomis y Bermejo, 2005). After analyzing the results it is concluded that there are significant differences between pre- and post-test measures, in favour of post-test after the intervention of the experimental group in both variables. These results support within our sample the effectiveness of program.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Creatividad
Inteligencias múltiples
Proyecto creativo
Enseñanza creativa
Educación infantil
Creativity
Multiple Intelligences
Creative Design
Creative Teaching Kindergarten
URI: http://hdl.handle.net/10481/47602
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ortega Béjar, M. A., Llamas Salguero, F., López-Fernández, V. Efecto de un programa de enseñanza creativa en las inteligencias múltiples y la creatividad en alumnos de 3 años. Profesorado, 21(2): 67-83 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47602]
Appears in Collections:Vol._21, 3 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59449-178616-1-SM 4.pdf378.27 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada