Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_11 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47547

Title: Dominios de contenido y autenticidad: un análisis de los problemas aritméticos verbales incluidos en los libros de texto españoles
Other Titles: Content Domain and Autenticity: An Analysis of the Word Problems Included into Spanish Mathematics Textbooks
Authors: Vicente, Santiago
Manchado, Eva
Issue Date: 26-Sep-2017
Abstract: Mediante un análisis cuantitativo-descriptivo de los libros de matemáticas de dos editoriales españolas se analiza la variedad de temas matemáticos que se tratan en los problemas aritméticos verbales, y si los problemas de todos los temas y cursos escolares están igualmente contextualizados en situaciones auténticas y familiares para los alumnos. Los resultados muestran que hay más problemas de números y menos de formas y mediciones geométricas que las recomendadas por TIMSS. Además, los problemas propios de los cursos superiores (fracciones, geometría, organización de la información y probabilidad) fueron los menos contextualizados en situaciones auténticas.
Following a quantitative and descriptive approach, we analyze the variety of mathematical topics treated by word problems in mathematics textbooks from two Spanish series. Also, we examine whether the problems are contextualized in real and familiar situations to the students. Results showed that there were more problems about numbers and less about geometrical compared to the suggestions of TIMSS. Add to this, the problems about topics in the higher grades—fractions, geometry, data display—were the worst contextualized.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;11(4)
Keywords: Aritmética
Autenticidad
Libros de texto
Resolución de Problemas
Arithmetic
Authenticity
Textbooks
Word problem solving
URI: http://hdl.handle.net/10481/47547
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Vicente, S., Machado, E. Dominios de contenido y autenticidad: un análisis de los problemas aritméticos verbales incluidos en los libros de texto españoles. PNA;11(4): 253-279 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47547]
Appears in Collections:Volumen_11

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vicente2017PNA11(4)Dominios.pdf967.76 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada