Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 1 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47516

Title: La dislexia y las dificultades en la adquisición de la lectoescritura
Other Titles: Dyslexia and difficulties in acquisition of reading and writing skills
Authors: Tamayo Lorenzo, Susana
Issue Date: 2017
Abstract: Los datos de prevalencia indican que es fácil encontrar, al menos, un alumno con dificultades de tipo de disléxico en cada aula, de ahí la importancia del conocimiento de estas dificultades. Se realiza una aproximación conceptual, superando los criterios de discrepancia y exclusión, llegando incluso a transformar el concepto de “dislexia” en el de “errores disléxicos”. Se analizan las causas de este tipo de errores, manteniendo las hipótesis visuales y fonológicas. A continuación se diferencian dos tipos de dislexias, fonológicas y superficiales, con dificultades diferenciales, para pasar a analizar otra de las polémicas actuales: dislexia ¿déficit o retraso? Desarrollados el concepto, causas y tipos de dislexia, se finaliza el artículo recalcando la importancia de la adquisición de unos prerrequisitos básicos previos al aprendizaje de la lectoescritura para afrontar con mayores garantías de éxito este complejo aprendizaje.
Prevalence data indicate that it is easy to find, at least, one student with any types of dyslexia disability in each classroom, hence the importance of knowing these difficulties. A conceptual approximation is carried out, getting beyond the divergence and exclusion criteria, transforming even the concept of “dyslexia” into “dyslexic errors”. The causes for these types of errors are analysed, maintaining the visual and phonological hypotheses. Then, two types of dyslexia, phonological and superficial with distinguishing difficulties, are differentiated to, later on, analyse another current polemic: dyslexia, deficit or retardation? Once the concept, causes and types of dyslexia are developed, the article is finished by emphasising the acquisition of some basic prerequisites which come before the learning of reading and writing to face this complex learning with success guarantee.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Déficit fonológico
Déficit visual
Dificultades de aprendizaje de la lectura
Dislexia
Retraso lector
Dyslexia
Phonological deficit
Reading acquisition difficulty
Reading delay
Visual deficit
URI: http://hdl.handle.net/10481/47516
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Tamayo Lorenzo, S. La dislexia y las dificultades en la adquisición de la lectoescritura. Profesorado, 21(1): 423-432 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47516]
Appears in Collections:Vol._21, 1 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
58074-172245-1-SM 22.pdf330.99 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada