Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 1 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47515

Title: El docente en la sociedad digital: Una propuesta basada en la pedagogía transformativa y en la tecnología avanzada
Other Titles: Teachers in the digital society: a proposal based on transformative pedagogy and advanced technology
Authors: Cela Ranilla, Jose María
Esteve González, Vanessa
Esteve Mon, Francesc
González Martínez, Juan
Gisbert Cervera, Mercè
Issue Date: 2017
Abstract: Este documento presenta una visión transformadora de la docencia en el contexto de una sociedad actual marcada por la complejidad y su componente tecnológico. Esta visión se inspira en la denominada pedagogía transformativa cuyos fundamentos descansan en planteamientos socio-constructivistas y se orientan al desarrollo de un espíritu crítico y de cambio personal a partir de un proceso reflexivo. Estas ideas podrían ayudar a diseñar procesos que promuevan la formación de un profesorado comprometido con una idea transformadora de la acción docente y con una competencia digital que le permita diseñar escenarios de aprendizajes de calidad para sus estudiantes.
This paper presents a transformative vision of teaching in the context of a society marked by complexity and a large technological component. This view is based on the so-called transformative pedagogy, whose foundations begins on a socio-constructivist approach and focus on developing critical thinking and personal change from a reflective process. These ideas could be the base to design processes that promote the formation of a faculty committed to a transformative idea of the teaching and a digital competence to design high quality learning environments for their students.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Competencia digital
Formación del profesorado
MUVE
Pedagogía transformativa
Sociedad digital
Digital competence
Digital society
Teachers’ training
Transformative teaching
URI: http://hdl.handle.net/10481/47515
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Cela Ranilla, J.M.; et al. El docente en la sociedad digital: Una propuesta basada en la pedagogía transformativa y en la tecnología avanzada. Profesorado, 21(1): 403-422 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47515]
Appears in Collections:Vol._21, 1 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
58073-172243-1-SM 21.pdf493.83 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada