Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 1 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47486

Title: La dimensión olvidada. El papel de los factores organizativos en la formación de los maestros de primaria según las percepciones de su profesorado
Other Titles: The forgotten dimension. the role of organizational factors in the education of primary school teachers according to the perceptions of faculty
Authors: Álvarez Núñez, Quintín
Issue Date: 1-May-2017
Abstract: En este artículo abordamos el papel de la dimensión organizativa en la formación de los maestros de primaria en las dos facultades de la Universidad de Santiago de Compostela que la imparten, según la percepción de los profesores que enseñan en estos centros. La investigación se llevó a cabo empleando una metodologia cualitativa, a través de la realización de una entrevista en profundidad a una muestra seleccionada. Entre los factores que vamos a analizar estarían los referentes: al tipo y calidad de los espacios; la distribución de los horarios; la distinción entre clases expositivas e interactivas; los problemas organizativos relacionados con el practicum; el excesivo tamaño de los grupos de alumnos, etc. Al hacerlo, veremos como muchos factores organizativos se convierten en limitaciones que condicionan la calidad de la formación, dificultan las posibilidades de innovación e investigación de los docentes, generan incongruencias entre los discursos y las prácticas y transmiten un modelo didáctico pobre y escasamente renovador.
In this paper, we study how the existing conditions in the administration and organization of the two faculties of the University of Santiago de Compostela in which the Teacher’s Degree in Primary Education is taught, affect the education of primary school teachers, according to the perception of the university professors who teach in these two centers. The research was conducted methodology, through an interview in depth to a selected sample. The concrete factors analyzed in this study refer to the type and quality of the university spaces, the organization and design of timetables and schedules, the distinction between expository and interactive classes, the organizational problems related to the practicum, the excessive size of student groups, etc In doing so, we will see how organizational factors become constraints that condition the quality of training, hinder innovation and research, generate inconsistencies between discourses and practices, and promote a poor and little renewing of the didactic model.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Formación
Profesores
Educación primaria
Organización educativa
Espacio y tiempo
Docencia
Teacher Training
Primary Education
Organization
Space and Time
Teaching
URI: http://hdl.handle.net/10481/47486
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Álvarez Núñez, Q. La dimensión olvidada. El papel de los factores organizativos en la formación de los maestros de primaria según las percepciones de su profesorado. Profesorado, 21(1): 164-181 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47486]
Appears in Collections:Vol._21, 1 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
58202-172856-1-SM 9.pdf491.47 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada