Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 6 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47172

Title: Análisis del liderazgo inclusivo en centros educativos de Primaria y Secundaria de Granada
Other Titles: Analysis of Inclusive Leadership in Primary and Secondary Schools in Granada
Authors: Moreno-Arrebola, Rubén
León Guerrero, Mª José
Issue Date: 2017
Abstract: Una sociedad cada vez más heterogénea, hace necesario el fomento de procesos de inclusión social y educativa. Conociendo que los directivos de los colegios son piezas clave como promotores del cambio y vía privilegiada de mejora, toman sentido los estudios del liderazgo inclusivo. Objetivo: este estudio plantea analizar el liderazgo inclusivo en centros educativos públicos y privados de Granada capital. Método: dicha investigación se llevó a cabo en el curso académico 2015/2016. La muestra se compuso por docentes (N=66) y familiares de alumnos (N=22), sumando un total de 88 participantes. Utilizamos como herramienta el cuestionario: “Liderando la Educación Inclusiva” (LEI-Q). Se trata de una investigación de corte transversal ex post-facto con dos partes, una primera descriptiva y una segunda inferencial. En cuanto al análisis inferencial que planteamos, nos permitió comparar, por una parte, las diferencias de liderazgo inclusivo entre centros públicos y privados, y por otra, las perspectivas de los equipos docentes y las familias con respecto al mismo. Resultados: Los análisis de los datos obtenidos confirman, en primer lugar, la importancia que tiene el liderazgo inclusivo en los centros educativos, en segundo, que no existen diferencias significativas en el liderazgo inclusivo llevado a cabo en centros públicos y privados concertados y en tercero, la existencia de diferencias entre la perspectiva de los docentes y las familias. Conclusiones: Los resultados nos muestran que, en los centros estudiados, el Liderazgo Inclusivo está sustancialmente implantado.
The fact that our society is increasingly heterogeneous makes it necessary to promote processes of social and educational inclusiveness. Acknowledging that school leaders are the key to promoting changes and that they play a significant role in the path to improvement, it makes sense to research inclusive leadership. Objective: This study aims to analyze inclusive leadership in both public and private educational centers located in the city of Granada. Method: this research study was carried out during the 2015/16 academic year. The sample was made up of teachers (N = 66) and relatives of students (N = 22), with a total of 88 participants. The instrument used was the questionnaire: "Leading Inclusive Education" (LEI-Q). This is an ex post-facto cross-sectional investigation with two parts, the first part is descriptive and the second is inferential. In the inferential analysis proposed, a comparison was made between differences in inclusive leadership in the public and private institutions on the one hand and the perspectives of teaching teams and families on the other. Results: The analysis of the data obtained confirms the importance of inclusive leadership in schools and that there are differences between the perspectives of teachers and families, but no significant difference between public and private schools. Conclusions: The results show that Inclusive Leadership is substantially implemented at the centers studied.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 3 de abril de 2017
Aceptado: 30 de junio de 2017
Correspondencia: Rubén Moreno
Correo-e: rubenmorenoarrebola@correo.ugr.es
Revisión por pares abierta (open peer review):
Dr. José Miguel García Ramírez. Universidad de Granada. Orcid: 0000-0002-9142-6503
Dra. Karen McMullin. Trent University (Canada). ORCID: 0000-0002-1449-3550
Series/Report no.: ReiDoCrea;6
Keywords: Liderazgo
Escuela inclusiva
Leadership
Inclusive Schools
URI: http://hdl.handle.net/10481/47172
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Moreno-Arrebola, R.; León Guerrero, M.J. Análisis del liderazgo inclusivo en centros educativos de Primaria y Secundaria de Granada. ReiDoCrea, 6: 211-220 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47172]
Appears in Collections:ReiDocrea, 6 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
6-17.pdf354.69 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada