Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 1 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/4717

Title: A proposal of categorisation for analysing inductive reasoning
Other Titles: Una propuesta de categorización para analizar el razonamiento inductivo
Authors: Cañadas, María C.
Castro, Encarnación
Issue Date: 1-Jan-2007
Abstract: We present an analysis of the inductive reasoning of twelve Spanish secondary students in a mathematical problem-solving context. Students were interviewed while they worked on two different problems. Based on Polya´s steps and Reid’s stages for a process of inductive reasoning, we propose a more precise categorization for analyzing this kind of reasoning in our particular context. In this paper we present some results of a wider investigation (Cañadas, 2002).
Presentamos un análisis del razonamiento inductivo de doce estudiantes de educación secundaria en un contexto de resolución de problemas matemáticos. Los estudiantes fueron entrevistados mientras trabajaban en dos problemas diferentes. Basándonos en los pasos considerados por Pólya y Reid para un proceso de razonamiento inductivo, proponemos una categorización más precisa para analizar este tipo de razonamiento en nuestro contexto particular. En este documento presentamos algunos resultados de una investigación más amplia (Cañadas, 2002).
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI).
Description: We wish to thank David Reid for his remarks on a previous version of this paper.
Series/Report no.: PNA;1(2)
Keywords: Reasoning
Inductive reasoning
Stages
Secondary students
Conjectures
Razonamiento
Razonamiento inductivo
Pasos
Estudiantes de secundaria
Conjeturas
URI: http://hdl.handle.net/10481/4717
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Cañadas, M. C. & Castro, E. (2007). A proposal of categorisation for analysing inductive reasoning. PNA, 1(2), 67-78.
Appears in Collections:Volumen 1

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Cannadas2007A.pdf354.59 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada