Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 6 Monográfico (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47145

Title: Intervención neuropsicológica educativa en trastornos del lenguaje oral y escrito
Other Titles: Educational Neuropsychological Intervention in oral and written language disorders
Authors: Peña Álvarez, Cristina de la
Issue Date: 2017
Abstract: Los trastornos del lenguaje oral y escrito son las alteraciones más frecuentes en la realidad educativa y se necesitan propuestas de intervención que ayuden a mejorar el rendimiento de este alumnado. La implicación del proceso lingüístico en el desarrollo del resto de procesos cognitivos superiores y en las habilidades académicas hace que sea un tema fundamental para los distintos profesionales de la psicología y educación. En este trabajo se hace una propuesta de intervención neuropsicológica educativa para los trastornos del lenguaje oral y para los trastornos del lenguaje escrito, incluyendo herramientas tecnológicas y programa basados en evidencia científica. Consecuentemente, estos datos tienen interesantes repercusiones para la práctica educativa diaria dirigida al tratamiento del alumnado con alteraciones en el lenguaje oral y escrito.
Oral and written language disorders are the most frequent alterations in the educational reality and intervention proposals are needed that help to improve the performance of this students. The implication of the linguistic process in the development of the rest of higher cognitive processes and in the academic abilities makes it a fundamental subject for the different professionals of the psychology and education. In the present work a proposal of educational neuropsychological intervention for the oral language disorders and for the written language disorders is realized, including technological tools and program based on scientific evidence. Consequently, these data have interesting repercussions for the daily educational practice aimed at the treatment of students with alterations in oral and written language.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 10 de Junio de 2017
Aceptado: 16 de Junio de 2017
Correspondencia: Cristina de la Peña Álvarez
Correo-e: cristina.delapena@ufv.es
ORCID: 0000-0003-1176-4981
Revisión por pares abierta (open peer review):
Dra. Marzia Fiorini. Università degli Studi di Cassino e del Lazio Meridionale (Italia). Identificador Dialnet: 778877
Dr. José Miguel García Ramírez. Universidad de Granada. Orcid: 0000-0002-9142-6503
Series/Report no.: ReiDoCrea;6 Monográfico
Keywords: Neuropsicología
Trastorno del lenguaje
Neuropsychology
Language disorders
URI: http://hdl.handle.net/10481/47145
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Peña Álvarez, C. Intervención neuropsicológica educativa en trastornos del lenguaje oral y escrito. ReiDoCrea, 6(Monográfico): 48-55 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47145]
Appears in Collections:ReiDocrea, 6 Monográfico (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
6-2-7.pdf640.88 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada