Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Proyectos Fin de Máster >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47135

Title: Actividad física durante el recreo, estado ponderal y género
Authors: Alcaraz Rodríguez, Pablo
Direction: Tercedor Sánchez, Pablo
Huertas-Delgado, Francisco Javier
Collaborator: Universidad de Granada. Departamento de Educación Física y Deportiva
Issue Date: 10-Jul-2017
Submitted Date: Jun-2017
Abstract: Objetivo: Analizar la práctica de actividad física durante el recreo escolar y su relación con el índice de masa corporal y con el género en una muestra de escolares de 3º de Educación Primaria. Método: Los participantes fueron 367 alumnos (207 niños y 170 niñas) de entre 8 y 9 años de edad, de 3º de Educación Primaria, pertenecientes a seis colegios de Granada. La duración del tiempo dedicado a la práctica de tiempo sedentario, actividad física ligera (AFL), actividad física moderada (AFM), actividad física vigorosa (AFV) y actividad física moderada-vigorosa (AFMV) se midió utilizando un acelerómetro triaxial (Actigraph wGt3X-BT) utilizando umbrales establecidos para el cálculo. Para analizar las diferencias de actividad física en relación al género y al índice de masa corporal (IMC) se utilizó la prueba estadística ANOVA. Resultados: Los niños dedicaron más tiempo en AFM, AFV y AFMV que las niñas. Las niñas emplearon más tiempo sedentario y AFL que los niños. El grupo de alumnos normopeso dedicó más tiempo en AFV que el grupo de infrapeso y el de sobrepeso-obesidad. Conclusiones: La AF realizada durante el recreo escolar es diferente en niños y niñas, y según el IMC.
Objective: To analyse the level of physical activity during recess and its relationship to the BMI and the gender in a sample of schoolchildren of Primary School. Methods: The participants were three hundred and seventy-seven pupils (207 boys and 170 girls) between 8-9 years old, from third year of Primary Education, from six different schools in Granada. The time dedicated to the practice of sedentary time, light physical activity (LPA), moderate physical activity (MPA), vigorous physical activity (VPA) and moderate to vigorous physical activity (MVPA) was measured using a triaxal accelerometer (Actigraph wGt3X-BT), using existing thresholds in the calculation. To analyze differences in physical activity in relation to gender and body mass index (BMI), the statistical test ANOVA was used. Results: Boys dedicated more time in MPA, VPA and MVPA than girls. The girls spent longer in sedentary time and LPA than boys. The group of pupils with a normal weight spent more time in VPA than the underweight group and the overweight-obesity group. Conclusions: Physical activity during recess is different between boys and girls, and according to the BMI.
Sponsorship: Universidad de Granada. Máster Oficial Investigación en Actividad Física y Deporte
Keywords: Escuelas
Estudiantes
Ejercicio físico
Niños
Índice de masa corporal (IMC)
Schools
Students
Children
Exercise
Body mass index (BMI)
Antropometría
Anthropometry
URI: http://hdl.handle.net/10481/47135
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Proyectos Fin de Máster

Files in This Item:

File Description SizeFormat
AlcarazRodriguez_TFM.pdf440.09 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada