Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica y Organización Escolar >
DDOE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47129

Title: Adultos que conforman menores en una escuela de colores. Actitudes de progenitores y profesores ante la diversidad cultural
Other Titles: Adults who build minors in school. Attitudes of parents and teachers in front of cultural diversity
Authors: Rodríguez Fuentes, Antonio
Fernández Fernández, Alejandro Daniel
Issue Date: 2017
Abstract: Las actitudes de adultos (progenitores y profesorado) determinan las de menores (hijos y alumnos), además del propio acto didáctico del aula cuando se produce en circunstancias de diversidad cultural; lo cual no es extraño, dada la proliferación de escolarización de alumnos de distintas culturas en los centros actuales. Por ello, este artículo estudia esta dimensión actitudinal a través de una metodología combinada que ofrece riqueza de datos y significación estadística. Emplea como recogida de datos la entrevista a 22 padres y madres y a 24 profesores, considerados como sendos casos de estudio. A sus declaraciones se aplica el análisis de contenido a posteriori, para describir el patrón actitudinal dominante, y análisis porcentuales e inferenciales, para cuantificar los grados de acuerdo y las diferencias intracaso e intercasos. Se observan deficiencias actitudinales y diferencias entre los casos que pudieran generar confusión y búsqueda alternativa de comportamientos actitudinales en otros ámbitos sociales.
Apart from the classroom teaching act itself, the attitudes of adults (parents and teachers) determine the attitudes of minors (children and students), specially when it occurs in cultural diversity circumstances. This is not surprising, given the proliferation of school attendance of students from different cultures in the current school centres. Therefore, this article examines this attitudinal dimension through a combined methodology that provides an affluence of data and statistical significance. Data collection has been done throughout interviews to 22 parents and 24 teachers, considering both as two separate case studies. Analysis of their statements is applied in order to describe the dominant attitudinal pattern. Percentage and inferential analysis have also been applied to quantify the degree of agreement and differences intra-case and inter-cases. Attitudinal gaps and differences between cases which could generate confusion and search for alternative attitudinal behaviours in other social areas are observed.
Publisher: Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica (AIDIPE)
Keywords: Actitudes del profesor
Actitudes familiares
Actitudes del alumno
Integración cultural
Educación intercultural
Teacher attitudes
Family attitude
Student attitudes
Social Integration
Intercultural Education
URI: http://hdl.handle.net/10481/47129
ISSN: 1989-9106
0212-4068
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rodríguez Fuentes, A.; Fernández Fernández, A.D. Adultos que conforman menores en una escuela de colores. Actitudes de progenitores y profesores ante la diversidad cultural. Revista de Investigación Educativa, 35(2): 465-482 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47129]
Appears in Collections:DDOE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2017.Art.RIE.ActitudesPadresProfesDiversidad.pdf516.67 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada