Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica y Organización Escolar >
DDOE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47048

Title: Concepciones del profesorado universitario sobre la formación en el marco del espacio europeo de educación superior
Other Titles: University teachers’ conceptions of training within the European Framework for Higher Education
Authors: López López, María del Carmen
Pérez-García, Purificación
Rodríguez-Entrena, María Jesús
Issue Date: 2015
Abstract: El objetivo de la investigación fue estudiar las necesidades y expectativas de los docentes universitarios en el marco europeo de educación superior, desde el punto de vista estructural, profesional-personal y curricular, en función del campo de conocimiento, la facultad y la categoría profesional. Para ello elaboramos un cuestionario, fruto de la revisión de la literatura, del cual calculamos su fiabilidad y validez. A continuación, aplicamos el análisis de varianza y confirmamos que no existían diferencias en las necesidades curriculares, sí en las necesidades estructurales en función de la facultad y el campo y también en las necesidades profesionales y personales en función del campo, de la facultad y de la categoría profesional. En cuanto a las expectativas, no existían diferencias ni en las curriculares ni en las profesionales-personales, aunque sí en las estructurales.
The main objective of this research was to study the needs and expectations of University teachers within the European Framework for Higher Education from a structural, curricular,professional and staffing stand point depending on the teachers’ field, faculty and professional status. A questionnaire was designed based on a literature review, from which the reliability and the validity of the findings were tested. Moreover, a variance analysis was undertaken, revealing that there were no differences in needs with regard to curricular areas. There were, however, differences in structural needs depending on the field, faculty and professional status. As far as expectations were concerned, there were no differences either in the curricular area or in the staff or professional needs, although there were differences in structural needs.
Publisher: Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica (AIDIPE)
Keywords: Concepciones estructurales
Profesionales-personales y curriculares
EEES (Espacio Europeo de Educación Superior)
Structural
Professional
Staff and curricular conceptions
European framework
Higher education
URI: http://hdl.handle.net/10481/47048
ISSN: 0212-4068
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: López López, M. C.; Pérez-García, P.; Rodríguez-Entrena, M.J. Concepciones 179 del profesorado universitario sobre la formación en el marco del espacio europeo de educación superior. Revista de Investigación Educativa, 33(1): 179-194 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/47048]
Appears in Collections:DDOE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
LopezLopez_ProfesoresEEES.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada