Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Información y Comunicación >
DIyC - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46290

Title: El potencial educativo de las narrativas digitales en la comunicación para el cambio social. Jóvenes Frente al Cambio Climático como estudio de caso
Other Titles: The educational potential of the digital narratives in the communication for social change. Youth Against Climate Change as a case study
Authors: Peralta-García, Lidia
Ouariachi, Tania
Issue Date: Feb-2015
Abstract: Las narrativas digitales, por sus características intrínsecas, están abriendo campos de interés educomunicativo en algunas temáticas que requieren compromiso y acción social. El cambio climático, por sus dimensiones globales, requiere de una nueva forma de acción ciudadana para la que las nuevas generaciones están llamadas a actuar. El presente estudio trata de abordar cuales son los aspectos educomunicativos extraídos de Jóvenes Frente el Cambio Climático (JFCC), un proyecto transmedia e interactivo que comporta una doble perspectiva: educar en medios de comunicación y educar con los medios. Partiendo del supuesto de que JFCC es un proyecto con un gran potencial educomunicativo, y de cara a evaluar los valores añadidos del mismo, basamos nuestra metodología en el análisis descriptivo-cualitativo de la plataforma web así como en el uso de la entrevista.
Digital narratives, thanks to their intrinsic characteristics, are opening fields of interest in topics that require commitment and social action. Climate change, due to its global dimensions, requires a new form of citizen action so that the new generations are challenged to take innovative action. The present study aims at addressing the edu-communication aspects of Youth Against Climate Change, a transmedia and interactive project characterised by a double perspective: education in communication media and education with media. Assuming that JFCC is a project with a high edu-communicative potential, and in order to assess its added value, we base our methodology on the descriptive and qualitative analysis of the web platform as well as interviews.
Publisher: Universidad de Vic
Keywords: Documental interactivo
Transmedia
Alfabetización mediatica
Educomunicación
Cambio climático
Jóvenes
Interactive documentary
Media literacy
Educommunication
Climate change
Youth
Interactivity
URI: http://hdl.handle.net/10481/46290
ISSN: 2014-5039
Citation: Peralta-García, L.; Ouarachi, T. El potencial educativo de las narrativas digitales en la comunicación para el cambio social. Jóvenes Frente al Cambio Climático como estudio de caso. Obra Digital, 8: 40-61 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/46290]
Appears in Collections:DIyC - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PeraltaGarcia_Educomunicacion.pdf563.79 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada