Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 1 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46173

Title: Las motivaciones de los niños para aprender música en la Escuela de Música y Danza de Melilla
Other Titles: Motivations of children to learn music at the Melilla School of Music and Dance
Authors: Cremades Andreu, Roberto
Herrera Torres, Lucía
Lorenzo Quiles, Oswaldo
Issue Date: Mar-2011
Abstract: El propósito de este estudio es evaluar cuáles son las motivaciones que llevan a los niños de 4 a 8 años de edad a comenzar sus estudios musicales en la Escuela de Música y Danza de la Ciudad Autónoma de Melilla, puesto que en este rango de edad se encuentran en una etapa previa a la realización de unos estudios musicales especializados. Para ello, se realizó una entrevista semiestructurada a 139 alumnos, 92 niñas (66.2%) y 47 niños (33.8%), que cursaban las asignaturas de Música y Movimiento, Iniciación al Lenguaje Musical y Lenguaje Musical que se ofertan en dicho centro. Los resultados obtenidos reflejan que los niños inician sus estudios musicales de forma vocacional, aunque a estas edades la vocación por la música no está claramente definida, de manera que son los padres los que ejercen una mayor influencia en el acercamiento de los niños hacia el estudio de la música.
The purpose of this study is to evaluate the motivations of children from 4-8 years old to begin their musical studies at the School of Music and Dance at the autonomous city of Melilla, since at this age range they are at a stage prior to taking specialized music studies. To this end, a semistructured interview was administered to 139 students (92 girls, 66.2%, and 47 boys, 33.8%), who studied the disciplines of Music and Mouvement, Introduction to Musical Language (“solfeggio”) and Musical Language at this institution. The main results show that children begin their musical studies by vocation, but at this age vocation for music is not clearly defined, so that parents exert a greater influence on children to begin music studies.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo Educativo de las Didácticas en la Comunidad Andaluza" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Escuela de música
Motivación
Familia
Profesores
Grupo de iguales
Autoconcepto
Valoración personal de la música
School of music
Motivation
Family
Teachers
Peers
Selfconcept
Personal appraisal of music
URI: http://hdl.handle.net/10481/46173
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Cremades Andreu, R.; Herrera Torres, L.; Lorenzo Quiles, O. Las motivaciones de los niños para aprender música en la Escuela de Música y Danza de Melilla. DEDiCA, 1: 293-318 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/46173]
Appears in Collections:DEDiCA, 1 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
17 - ROBERTO CREMADES ANDREU - LUCIA HERRERA TORRES - OSWALDO LORENZO QUILES.pdf174.38 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada