Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 1 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46172

Title: La interculturalidad en la educación a través de la música infantil
Other Titles: Interculture in education through children's music
Authors: Epelde Larrañaga, Amaya
Issue Date: Mar-2011
Abstract: Debido a que España cuenta con una gran riqueza multicultural, es necesario promulgar la educación y el diálogo intercultural, por medio de la integración y las relaciones interactivas. Las instituciones escolares tienen un papel importante en este sentido, y la música, debido a su carácter universal, es un medio indispensable para propiciar la convivencia entre culturas. Es en la más temprana edad de la vida de la persona, cuando se debe comenzar a educar en la interculturalidad; por tanto, las canciones infantiles pueden suponer un recurso fundamental para este fin. El folklore de cada cultura expresa, emociona y abre los corazones de las personas. En este trabajo, presentamos características de la música y ejemplos de canciones populares infantiles, propios de los dos colectivos sociales más numerosos en la Ciudad Autónoma de Melilla: la musulmana, dividida en los de lengua Tamazight y Árabe, y la hispana, cristiana o peninsular.
Due to the fact that Spain possesses great multicultural wealth, it is necessary to promote education and intercultural dialogue through integration and interactive relations. Schools have an important role to play, and Music, thanks to its universal nature, is an essential way to encourage relationships amongst cultures. It is necessary to begin to educate people in interculture from an early age; therefore, children’s songs may constitute a fundamental resource. Folklore of every culture expresses emotions and opens everyone’s hearts. In this work, we present the characteristics of music and give examples of popular children’s songs from the biggest social groups in the Autonomous City of Melilla: the Muslim community divided into the Tamazight and Arabic languages, and the Spanish or Christian one.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo Educativo de las Didácticas en la Comunidad Andaluza" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Interculturalidad
Educación musical
Música popular infantil
Canciones infantiles rifeñas
Canciones infantiles árabes
Canciones infantiles hispanas
Interculture
Musical education
Popular children's music
Children's Riff songs
Children's Arabic songs
Children's Spanish songs
URI: http://hdl.handle.net/10481/46172
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Epelde Larrañaga, A. La interculturalidad en la educación a través de la música infantil. DEDiCA, 1: 273-292 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/46172]
Appears in Collections:DEDiCA, 1 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
16 - AMAYA EPELDE LARRANAGA.pdf423.39 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada