Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 2 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46155

Title: Resultados de la investigación empírica de alumnos CLIL 'Bilingües’ estudiando Medicina en una universidad española
Other Titles: Results of an Empirical Investigation into CLIL 'Bilingual' Students studying Medicine at a Spanish University
Authors: Hewitt, Elena C.
Stephenson Wilson, Jean Todd
Issue Date: Mar-2012
Abstract: En este artículo describimos los resultados de un estudio empírico original sobre un tipo de enseñanza híbrida - una sistema educativo que se inició hace pocos años en España. En este país existe una política de bilingüismo o Content and Language Integrated Learning (CLIL) o Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE) en sus institutos de educación secundaria (por ejemplo, el Plan de Fomento de Plurilingüismo: Una política lingüística para la sociedad andaluza, 2005). No obstante, se ha realizado poca investigación para averiguar la validez de este sistema educativo en los alumnos de secundaria, y aun menos en el seguimiento de estos estudiantes cuando llegan a la universidad. Este articulo rectifica en cierto modo esta situación ya que informa sobre algunos resultados encontrados a nivel de universidad en un proyecto nacional i+d (investigación y desarrollo) ideado por, y concedido a, su actual directora – la primera autora de este estudio. Este proyecto de investigación llevó a cabo un seguimiento de estudiantes llegados desde los institutos secundarios bilingües, recopilando datos y evaluando su progreso lingüístico en la universidad. Los participantes en la fase actual de este proyecto de investigación eran 32 estudiantes universitarios de habla hispana y bilingües electivos estudiando en la Licenciatura de Medicina. Dentro de un diseño de investigación de tipo pre-experimental, y durante un año académico, estos alumnos cumplimentaron un cuestionario de información personal, bilingüe y académico y realizaron cuatro pruebas psico-métricas. Estos resultados revelan las áreas y variables de los participantes que llegaban a ser importantes.
This original empirical investigation studied the results of one type of hybrid education begun in recent years in Spain. Spain has implemented ‘bilingual’ or CLIL Content and Language Integrated Learning throughout its secondary schools (for example, Plan for Encouragement of Plurallingualism: A linguistic policy for Andalusia: Andalusia Education Council, 2005). Nevertheless, not much investigation has been done into the effect of this system at secondary school, and even less on a following these students into the university. The present investigation somewhat sets this right, as part of the results are described which were encountered by a national r+d project (research and development) created by, and granted to, its current director - the current first author of this article. The investigation collected information on the students arriving at the University of Granada from ‘bilingual’ CLIL secondary schools. The subjects in this particular phase of the project were 32 students on a Medicine degree who were Spanish-speaking university elective bilinguals. Designed as pre-experimental research, over one academic year these participants took four psychometric tests and one background questionnaire. The results showed the variables where the subjects’ characteristics were important.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo Educativo de las Didácticas en la Comunidad Andaluza" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Investigación empírica
Educación bilingüe
Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE)
Empirical research study
Bilingual education
Content and Language Integrated Learning (CLIL)
URI: http://hdl.handle.net/10481/46155
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Hewitt, E.C.; Stephenson Wilson, J.T. Resultados de la investigación empírica de alumnos CLIL 'Bilingües’ estudiando Medicina en una universidad española. DEDiCA, 2: 307-322 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/46155]
Appears in Collections:DEDiCA, 2 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
19 - Elaine Hewitt - Jean Stephenson.pdf111.94 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada