Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 2 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46153

Title: Estudio descriptivo sobre el uso de la memoria musical en estudiantes de piano del Estado de Chihuahua, México
Other Titles: Descriptive study on the use of musical memory in piano students in the state of Chihuahua, Mexico
Authors: Herrera Cedillo, Miriam
Cremades Andreu, Roberto
Issue Date: Mar-2012
Abstract: La interpretación de memoria es uno de los aspectos básicos que un estudiante de piano debe asimilar para desarrollar plenamente su técnica instrumental y por ende, su nivel expresivo, a la hora de interpretar un concierto ante el público. A lo largo de este trabajo se realiza un análisis descriptivo y pormenorizado sobre la importancia que posee en la enseñanza del piano, el estudio de los diferentes tipos de memoria en estudiantes del Estado de Chihuahua, México. Para ello, se administró un cuestionario a 88 alumnos de piano, 44 hombres (50%) y 44 mujeres (50%), para averiguar su opinión sobre el uso de la memoria auditiva, visual, kinestésica y analítica, así como el grado de importancia que para ellos posee el trabajo de las mismas. Los resultados muestran que el modelo más adecuado para desarrollar el trabajo de la memorización es la combinación de la memoria visual, auditiva, kinestésica y analítica.
The interpretation of memory is one of the basic aspects that piano students must master to fully develop their instrumental technique and therefore their expressive level when playing a concert for the public. Throughout this paper an analysis and detailed description is carried out of the importance it has in teaching piano, studying the different types of memory in students of the State of Chihuahua, Mexico. To this end, a questionnaire was administered to 88 piano students 44 men (50%) and 44 women (50%), to find out their opinion about the use of visual, auditory and kinesthetic memory, as well as how important this kind of memory work is for them. The results show that the most appropriate model for developing the work of memory is the combination of visual, auditory, and kinesthetic memories.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo Educativo de las Didácticas en la Comunidad Andaluza" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Memoria musical
Memoria visual
Memoria auditiva
Memoria kinestésica
Memoria analítica
Pianistas
Musical memorization
Visual memory
Auditory memory
Kinesthetic memory
Analytic memory
Pianist
URI: http://hdl.handle.net/10481/46153
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Herrera Cedillo, M.; Cremades Andreu, R. Estudio descriptivo sobre el uso de la memoria musical en estudiantes de piano del Estado de Chihuahua, México. DEDiCA, 2: 279-294 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/46153]
Appears in Collections:DEDiCA, 2 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
17 - Miriam Herrera Cedillo - Roberto Cremades Andreu.pdf121.07 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada