Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 2 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46149

Title: DUM-DUM: Un programa diseñado para los problemas de inclusión a través del ritmo musical
Other Titles: DUM-DUM: A program designed to promote inclusion through musical rhythm
Authors: Pérez Aldeguer, Santiago
Issue Date: Mar-2012
Abstract: En estos últimos años se han producido cambios significativos en el valor de la escuela. La globalización y los fenómenos migratorios, han provocado una multiculturalidad cada vez más acusada en el ámbito escolar, que reclama desarrollar una mayor competencia emocional entre alumnos. La presente investigación se basa en la utilidad de la música como recurso para enseñar la cultura propia, y para facilitar la inclusión del alumnado inmigrante, que queda representado en el programa de intervención que hemos diseñado y denominado: dum-dum3. Nos centramos en la función social que desempeña el ritmo musical, así como en sus potencialidades para ayudar a la inclusión en colectivos escolares multiculturales, mediante la enseñanza de valores de convivencia. Presentaremos algunas actividades prácticas utilizadas en un proyecto piloto para trabajar la inclusión social en primaria, que fue desarrollado en doce colegios públicos de Madrid con el objetivo de validar el programa de intervención.
In recent years there have been significant changes in the value of the school, the phenomena of globalization and migration have led to increasing multiculturalism in schools, claiming to develop a greater emotional competence among students. This work is based on the value of music as a resource for teaching a country’s own culture and to facilitate the inclusion of immigrant and native students, which is represented in the intervention program we designed called: dum-dum. We focus on the societal role of musical rhythm, as well as its potential to help the inclusion of multicultural school groups, by teaching the values of coexistence. In this research we present some practical activities used in a pilot project to work in primary social inclusion developed in twelve public schools in Madrid where we carry out our study.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo Educativo de las Didácticas en la Comunidad Andaluza" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Ritmo musical
Intervención
Inclusión
Escuela primaria
Musical rhythm
Intervention
Inclusion
Elementary school
URI: http://hdl.handle.net/10481/46149
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pérez Aldeguer, S. DUM-DUM: Un programa diseñado para los problemas de inclusión a través del ritmo musical. DEDiCA, 2: 217-234 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/46149]
Appears in Collections:DEDiCA, 2 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
13 - Santiago Perez Aldeguer.pdf226.33 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada