Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 4 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46074

Title: Legislación educativa española y educación en valores
Other Titles: Spanish educative legislation and education in values
Authors: Bernabé Villodre, María del Mar
Issue Date: Mar-2013
Abstract: El presente artículo pretende ofrecer un análisis acerca de las referencias a la educación en valores presentes en la legislación educativa española desde que la reforma de la década de los noventa, la conocida LOGSE entró en vigor. Ofrece un breve repaso de las reformas legales posteriores a la LOGSE, en cuanto a sus indicaciones sobre el proceso educativo como un proceso educativo global, centrado más en educar y formar ciudadanos críticos que ciudadanos en posesión de simples contenidos conceptuales. Las referencias legales forman parte, casi en su mayoría, de lo que podríamos denominar legislación centrada en la diversidad. La conclusión que se intenta mostrar es cómo el proceso educativo global, entendido y aplicado como tal, puede convertir a los discentes en ciudadanos competentes en múltiples categorías y mejorar, así, su calidad de vida, siempre que se tenga en cuenta la importancia de la globalidad de dicho proceso.
The present article aims to offer an analysis of the references to education in present values in the Spanish educational legislation since the reform of the nineties, the well-known LOGSE3, came into force. It offers a brief review of the legal reforms after the LOGSE, as far as the educational process is seen as a global process, based more on educating citizens to be critical and not only to have simple conceptual ideas, are concerned. The majority of the legal references form part of what we might name a legislation based on diversity. The conclusion we aim to arrive at is how the global, educational process, understood and applied as such, can turn pupils into competent citizens in diverse areas and, therefore, improve, their quality of life, always providing the importance of the globality of the abovementioned process is borne in mind.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Derecho y legislación nacionales
Política educativa
Valores democráticos
Calidad de vida
Riesgo social
National law and legislation
Educational politics
Democratic values
Quality of life
Social risk
URI: http://hdl.handle.net/10481/46074
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bernabé Villodre, M.M. Legislación educativa española y educación en valores. DEDiCA, 4: 257-267 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/46074]
Appears in Collections:DEDiCA, 4 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
15 - Mª Mar Bernabé Villodre.pdf79.64 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada