Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 5 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46047

Title: Españolismo y señas de identidad en la música pop de los años 60
Other Titles: Spanish identity in pop music during the sixties
Authors: Otaola González, Paloma
Issue Date: Mar-2014
Abstract: El desarrollo económico de los años 60 y la apertura a los países occidentales a través del turismo, favoreció sin duda la irrupción de la música pop en España. Los modelos extranjeros, norteamericanos, ingleses, franceses e italianos se impusieron sin dificultad en el suelo ibérico y rápidamente surgieron cantantes nacionales que adoptaban el estilo de los cantantes foráneos. La música ye-ye francesa tuvo un rápido eco allende los Pirineos, mientras que el rotundo éxito de los Beatles entre los jóvenes provocó el nacimiento de los conjuntos. Cantantes y grupos como el Dúo Dinámico, Los Sirex, los Mustang, los Brincos, los Bravos…, si bien al principio siguen fielmente los modelos extranjeros, a medida que afianzan su audiencia entre los jóvenes van afirmando su carácter hispánico que se convierte en un signo de identidad. Al mismo tiempo, las revistas musicales como Fonorama y Fans, versión española de Salut les copains, serán la plataforma desde la que se afirma la hispanidad de nuestros cantantes frente a los modelos extranjeros. El propósito de este trabajo es el de mostrar la modernidad de la música joven de los años 60 que consiguió integrar el estilo de la música extranjera, aportando al mismo tiempo señas y signos de identidad y de cultura hispánica.
Economic development during the sixties and the opening up to western countries thanks to tourism fostered the arrival of pop music in Spain. North American, English, French and Italian music stars gained popularity in the Iberian Peninsula and soon Spanish singers began to adopt the style of their foreign counterparts. French "ye-ye" music spread rapidly across the Pyrenees, and the great success of The Beatles led to the birth of pop groups throughout Spain. At first, singers and groups such as El Duo Dinámico, Los Sirex, Los Mustang, Los Brincos and Los Bravos faithfully imitated foreign pop-stars. However, after gradually gaining a loyal following of fans, these Spanish pop groups began to exhibit their own Spanish flavour. At the same time, music magazines such as "Fonorama" and "Fans" (Spanish versions of the popular French magazine "Salut les copains") provided a local platform for Spanish artists to show off their Hispanic roots, which became a mark of identity. The purpose of this article is to portray the development of modern Spanish music during this period and to describe how Spanish pop music integrated foreign music styles, infusing at the same time their own cultural identity.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Música pop
Años 60
Identidad cultural
Revistas musicales
Pop music
Sixties
Cultural identity
Music magazines
URI: http://hdl.handle.net/10481/46047
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Otaola González, P. Españolismo y señas de identidad en la música pop de los años 60. DEDiCA, 5: 163-177 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/46047]
Appears in Collections:DEDiCA, 5 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
11 - Paloma Otaola Gonzalez.pdf138.2 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada