Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 6 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46033

Title: Análisis de los conocimientos previos y adquiridos en investigación musical de los estudiantes del MAES de la Universidad de Sevilla
Other Titles: Analysis of previous and acquired knowledge about Music Research in students who enrolled in post-graduate degree in secundary education
Authors: Gutiérrez Cordero, Rosario
Galera Núñez, Mar
Issue Date: Mar-2014
Abstract: En este trabajo se realiza un pequeño estudio cuyo objetivo es el de analizar la formación previa en métodos y técnicas de investigación de los alumnos del máster de formación del profesorado de la Universidad de Sevilla, así como sus centros de interés en relación a futuras investigaciones. Para ello se administraron cuestionarios en los que se trataba de recoger información sobre ambos aspectos. Los resultados mostraron que los alumnos antes de comenzar el módulo específico, tenían nulos o muy escasos conocimientos en investigación. Los temas sobre los que versaban sus intereses de cara a una futura investigación estaban relacionados en la mayoría con la didáctica de la música (currículo, recursos, métodos), con aspectos psicológicos de la enseñanza de la música (motivación, relajación), así como aspectos sociológicos relacionados con el hecho musical (valoración de la música, acercamiento de la música al gran público).
The main goal of this study was to analyse: a) previous knowledge in music research and b) favourite musical issues to research. The subjects were students who enrolled in music education Master’s degree at the University of Seville. Two questionnaires were administered to collect information about these two issues. The results showed that students had a lack of or very little knowledge of techniques and methods in music research. Issues related to music education (contents, resources and methods), psychology in music education (motivation, relaxation) and sociology (value of music, possible approaches to the general public) were the favourites themes to do research in.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Investigación
Educación musical
Formación del profesorado
Estudios de tercer ciclo
Research
Music education
Teacher education
Master's degree
URI: http://hdl.handle.net/10481/46033
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gutiérrez Cordero, R.; Galera-Núñez, M. Análisis de los conocimientos previos y adquiridos en investigación musical de los estudiantes del MAES de la Universidad de Sevilla. DEDiCA, 6: 325-331 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/46033]
Appears in Collections:DEDiCA, 6 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
22 - Rosario Gutierrez Cordero - Mar Galera-Nunez.pdf60.35 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada