Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 6 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46032

Title: Formación artística en el Grado de Maestro de Primaria de la Universitat de València. Enfoques y propuestas
Other Titles: Artistic Training in the Primary Teacher Degree at the University of Valencia. Approaches and proposals
Authors: Martínez Gallego, Silvia
Botella Nicolás, Ana María
Fernández Maximiano, Rafael
Issue Date: Mar-2014
Abstract: Este trabajo presenta una propuesta enfocada a mejorar la docencia en el actual grado de maestro de Primaria en lo que a Educación Artística se refiere, según el plan de estudios de la Facultat de Magisteri de la Universitat de València. La implantación del grado es relativamente reciente con lo cual permite plantearse mejoras que conlleven dotar a los futuros maestros de herramientas que optimicen sus conocimientos del área artística. Así, se llevará a cabo una colaboración horizontal basada en la cooperación entre profesores de las diferentes áreas artísticas: Educación Plástica y Música. Por ello, se plantea la puesta en práctica de una metodología innovadora de índole cooperativa, revisando y renovando las guías existentes e incorporando nuevas metodologías educativas. Esto ayudará a la mejora de la percepción y aplicación de las materias por parte del alumnado. Metodológicamente se realizará un análisis de contenidos y de materiales para llegar a diseñar las mejoras necesarias aplicables en un futuro en el aula. También se planteará la posibilidad de que el alumnado profundice en sus conocimientos artísticos y aprenda a integrarlos de forma que sea capaz de organizar y coordinar, en la etapa de Educación Primaria, a sus futuros colegas en aquellos asuntos propios de las áreas curriculares en las que se ha especializado.
This paper presents a proposal which focuses on improving the teaching contents in the present Primary Teacher Degree as regards Artistic Education, in accordance with the current curriculum of the Facultat de Magisteri at the University of Valencia. This degree has been implemented quite recently, so we are able to propose improvements which will provide future teachers with tools which will optimize their knowledge in Artistic Education. To this end, horizontal collaboration will be carried out based on cooperation among teachers of different artistic areas of Visual Arts and Music. Thus we are proposing the implementation of an innovative cooperative learning methodology, reviewing and renovating the current Teaching Guides and incorporating new education methodologíes in Artistic areas. This will help improve students' perceptions and use of these subjects. The methodology will consist of analysing the contents and curricular materials in order to design necessary improvements to be used in the classroom in the future. In addition, we plan to enable Facultat de Magisteri students to deepen their artistic knowledge, in such a way that they will be able to integrate it while organising and coordinating their future colleagues at Primary School.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Formación artística
Grado de maestro de primaria
Música
Plástica
Artistic training
Primary teacher degree
Music
Visual arts
URI: http://hdl.handle.net/10481/46032
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Martínez Gallego, S.; Botella Nicolás, A.M.; Fernández Maximiano, R. Formación artística en el Grado de Maestro de Primaria de la Universitat de València. Enfoques y propuestas. DEDiCA, 6: 311-323 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/46032]
Appears in Collections:DEDiCA, 6 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
21 - Silvia Martinez Gallego - Ana Maria Botella Nicolas - Rafael Fernandez Maximiano.pdf112.54 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada