Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 6 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46002

Title: La enseñanza musical de adultos en el conservatorio profesional de música de Ceuta
Other Titles: Musical Education for adult learners in the Professional Conservatory of Music in Ceuta
Authors: Alemany Serrano, Gema Pilar
Querol Gutiérrez, Cristina
Riveiro Villodres, Laura E.
Sastre Morcillo, Patricia María
Issue Date: Mar-2014
Abstract: La enseñanza musical reglada no se contempla generalmente para adultos en los Conservatorios; el límite de plazas y la normativa que establece la prioridad a los niños a partir de 8 años, son los motivos que provocan la imposibilidad de cursarlas a los adultos. En el Conservatorio de Ceuta, debido a la baja demanda infantil durante algunos años, las plazas ofertadas quedaron vacantes y el conservatorio abrió la matrícula a adultos con inquietudes musicales. Esto ha posibilitado la transmisión de estas enseñanzas durante cinco años a adultos, obteniendo una respuesta exitosa y muy satisfactoria tanto para alumnos como profesores. En este trabajo pretendemos mostrar este caso excepcional que tiene lugar en el Conservatorio Profesional de Música de Ceuta, analizando las causas y los efectos que este tipo de enseñanza produce en toda la comunidad educativa y de esta manera demostrar los beneficios de expansión cultural y dar continuidad a una enseñanza tan específica como la música al igual que ocurre en otros niveles educativos.
Musical Accredited studies are generally not aimed at adult learners in conservatories. The limited number of vacant posts and the regulations that prioritise available places for children from 8 years old are the reasons that cause a lack of opportunities for adults. In the conservatory of Ceuta, due to a decrease in children's enrolment during a certain period, the vacant posts remained available and so the conservatory offered a new prospect for adults with an interest in music. This fact has enabled the teaching of musical accredited studies to adults for five years, obtaining a successful and very satisfactory response from both learners and teachers. With this text we intend to show the remarkable/exceptional case that takes place in the Professional Conservatory of Music of Ceuta, analysing the reasons and effects that this type of education produces/causes in the whole educational community, and to demonstrate the benefits of cultural expansion and give continuity to an education as specific as music as it happens at other educational levels.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Educación de adultos
Enseñanza musical
Vocación tardía
Adult education
Music education
Vocation late in life
URI: http://hdl.handle.net/10481/46002
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Alemany Serrano, G.P.; et al. La enseñanza musical de adultos en el conservatorio profesional de música de Ceuta. DEDiCA, 6: 219-232 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/46002]
Appears in Collections:DEDiCA, 6 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
14 -Gema P. Alemany Serrano - Cristina Querol Gutierrez - Laura E. Riveiro Villodres - Patricia Mª Sastre Morcillo.pdf108.98 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada