Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA,_11 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45800

Title: La Escolanía del Sagrado Corazón de Rosales. Un entorno de formación y creación artística
Other Titles: Boys’ choir at the Sacred Heart of Rosales School. A training and artistic creation environment
Authors: Sirera Serradilla, Belén
Issue Date: Mar-2017
Abstract: El objetivo de este trabajo es presentar la educación artística recibida en la Escolanía del Sagrado Corazón de Rosales. La propia praxis musical es la base de su formación, y el empleo de la teoría, incluido el lenguaje musical, se ordena y adapta según las necesidades planificadas y programadas previamente para las audiciones. En el trabajo de la voz se intercala el individual, en cuartetos a capella, por voces y la Escolanía al completo. La conjunción de las teorías de los grandes pedagogos musicales: Kodály y Orff, principalmente, se orienta a un fin, con un objetivo determinado. En palabras del maestro Willems, en su formación no se aplica un método concreto, ni musical ni extra-musical, sino que se selecciona lo más adecuado de cada método en cada momento, siendo la propia formación un medio creativo de expresión artística.
The aim of this article is to present artistic education received in the boys’ choir at the Sacred Heart of Rosales School. The musical practice itself is the basis of their training, and employment of the theory, including the musical language, is directed and adapted according to the needs for auditions. In the voice education it is interleaved: the individual, capella quartets, grouped by voices, and the full choir. The combination of the theories of the great musical pedagogues – Kodaly and Orff mainly – is oriented to an end, with a specific objective. In words of the master Willems, in their formation, a specific method is not applied, neither musical nor extra-musical, but most appropriate part of each method is selected at any time. Being the training itself a creative mean for art creation.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Análisis de la Realidad Educativa Andaluza (AREA)" (HUM672).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Coro de niños
Creación artística
Formación
Boys' choir
Artistic creation
Training
URI: http://hdl.handle.net/10481/45800
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Sirera Serradilla, B. La Escolanía del Sagrado Corazón de Rosales. Un entorno de formación y creación artística. DEDiCA, 11: 213-226 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/45800]
Appears in Collections:DEDiCA,_11 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
13 - Belen Sirera Serradilla.pdf638.95 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada