Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA,_11 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45798

Title: El lugar urbano como centro de arte
Other Titles: Urban Place as a Centre of Art
Authors: Jaume Adrover, Magdalena
Berbel Gómez, Noemy
Issue Date: Mar-2017
Abstract: Este proyecto pretende experimentar y analizar algunas de las condiciones que permiten transformar al espectador pasivo de un centro de arte en autor activo. En este caso, el niño dejaría de ser público receptor para ser sujeto creador de cultura. El material de creación artística es el traslado del centro de arte, que deja de ser edificio institucional para desplazarse hasta ocupar la calle. Un espacio está vacío, no tiene forma, no tiene arquitectura mientras en él no se dé una actividad humana. La arquitectura no es construcción: la arquitectura ocurre al habitar, no al construir. La calle es calle porque la gente la ocupa como propia. Re-encontrar e inaugurar actividades –música, arte, arquitectura, danza– que transformen los espacios, desarrollándolos sin otra intención que la de descubrir y dominar en nosotros mismos la nueva capacidad de transformación del lugar. Los espacios así ocupados por escenarios sonoros o plásticos, por intervenciones o performances son capaces de influir –en su proceso– en los sentidos y el aprendizaje de los niños y de los futuros educadores, y dotar a los espacios de unos nuevos habitantes no pasivos ni resignados. Después, el centro de arte albergará los documentos generados en los descubrimientos, con la tarea de dar cuenta y propagar este tiempo pedagógico de apropiación del lugar urbano.
This project aims to experiment and analyse some of the work conditions and structures that allow transforming the passive spectator of an art centre into an active author. Being children, in this case, both audience and culture creators at the same time. The material of artistic creation is the movement of the art centre to the street occupation. The space is empty; there is no architecture without activity in it. The architecture is not construction. The question is to live, not to build. Find and begin activities that transform spaces with music, art, architecture...; developing them with no other intention but the one to discover and dominate a new capacity of transformation of the place. Occupied spaces by sound or plastic stages, interventions or performances are able to influence – in its process- the senses and the learning of children and future educators, and provide spaces with new inhabitants. The art centre will preserve the documents generated in these discoveries, with the purpose of highlighting and spreading that educational time of appropriation of urban space.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Análisis de la Realidad Educativa Andaluza (AREA)" (HUM672).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Calle
Escuela
Museo
Arte
Arquitectura
Street
School
Museum
Art
Architecture
URI: http://hdl.handle.net/10481/45798
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Jaume Adrover, M.; Berbel Gómez, N. El lugar urbano como centro de arte. DEDiCA, 11: 191-199 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/45798]
Appears in Collections:DEDiCA,_11 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
11 - Magda Jaume Adrover; Noemy Berbel-Gomez.pdf643.47 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada