Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA,_11 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45790

Title: Alumnado con discapacidad en educación superior en Chile y Portugal: Una revisión de las políticas y prácticas que fomentan la cultura inclusiva
Other Titles: Students with disabilities in Higher Education in Chile and Portugal: A review of policies and practices that promote inclusive culture
Authors: Valenzuela-Zambrano, Bárbara
Panão Ramalho, Anabela
Chacón-López, Helena
López-Justicia, María Dolores
Issue Date: Mar-2017
Abstract: De acuerdo con las cifras mundiales, el acceso a la educación superior de personas con discapacidad va en ascenso (Abu-Hamour, 2013; Konur, 2006), no obstante, cuando se analiza la realidad educativa se observa que las universidades son aún de las instituciones más excluyentes para el ingreso y permanencia de estos estudiantes (Moreno, 2005). Este artículo presenta una revisión y sistematización de los sistemas educativos Chileno y Portugués acerca de la inclusión de personas con discapacidad que, desde la Convención de Salamanca (1994), han desarrollado ambos países. También se proponen sugerencias respecto a las políticas educacionales inclusivas desarrolladas, principalmente en educación superior (ES), sus principales barreras y también aciertos en el trabajo hasta ahora realizado. Todo con la finalidad de favorecer que las personas con discapacidad puedan aprender en condiciones de equidad, mejorar su calidad de vida y potenciar el desarrollo de la autonomía personal.
According to the global data, the access to higher education for people with disabilities is increasing (Abu-Hamour, 2013; Konur, 2006), however when we analyze the educational reality it shows that some universities are very selective with the entry and stay of these disabled students (UNESCO, 2005). This paper presents a review and systematization of the Chilean and Portuguese education systems in the field of inclusion of people with disabilities which, since the Salamanca Convention (1994), have developed both countries to move towards the education systems that value the differences in their students. Also, guidelines are offered in both systems regarding to inclusive educational policies developed, primarily in higher education, the principal barriers and successes in work done. In order to encourage people with disabilities to learn in terms of equity, improve their quality of life and strengthen the development of their personal autonomy.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Análisis de la Realidad Educativa Andaluza (AREA)" (HUM672).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Discapacidad
Políticas educacionales
Inclusión
Estudiantes universitarios
Disability
Educational policies
Inclusion
University students
URI: http://hdl.handle.net/10481/45790
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Valenzuela Zambrano, B.; et al. Alumnado con discapacidad en educación superior en Chile y Portugal: Una revisión de las políticas y prácticas que fomentan la cultura inclusiva. DEDiCA, 11: 47-60 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/45790]
Appears in Collections:DEDiCA,_11 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
03 - Barbara Valenzuela-Zambrano; Anabela Panao Ramalho; Helena Chacon-Lopez; Maria Dolores Lopez-Justicia.pdf387.37 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada