Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen_11 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45500

Title: Cooperación, juego y matemáticas: análisis de la aplicación del Tridio Cooperativo con el alumnado de primaria
Other Titles: Cooperation, Games and Mathematics: Analysis of the Application of Cooperative Tridio with Students of Primary Education
Authors: Ribosa, Ribosa
Durán, David
Issue Date: Mar-2017
Abstract: Esta investigación trata sobre la aplicación en aulas de primaria del juego de mesa llamado Tridio Cooperativo. Los objetivos son: (a) analizar las dinámicas de interacción, (b) valorar el nivel de cooperación, (c) analizar episodios de razonamiento matemático y (d) conocer la percepción del alumnado sobre el aprendizaje cooperativo. A partir de una metodología cualitativa, los resultados muestran que el Tridio Cooperativo fomenta la interacción entre todos los jugadores, ofrece un marco potencial 3⁄4pero no garantizado3⁄4 de trabajo cooperativo, promueve numerosos tipos de razonamiento matemático y hace reflexionar al alumnado sobre el trabajo cooperativo. This research is about the application of the board game called Cooperative Tridio in primary education classes. The goals are: (a) to analyse the interaction dynamics, (b) to assess the cooperation level, (c) to analyse the episodes of mathematical reasoning, and (d) to know the students’ perception concerning the cooperative learning. By using a qualitative research methodology, results showed that Cooperative Tridio promotes interaction between all the players, offers a potential 3⁄4but not guaranteed3⁄4 cooperative learning framework, fosters many types of mathematical reasoning, and makes students reflect on cooperative learning.
Cooperative Tridio in primary education classes. The goals are: (a) to analyse the interaction dynamics, (b) to assess the cooperation level, (c) to analyse the episodes of mathematical reasoning, and (d) to know the students’ perception concerning the cooperative learning. By using a qualitative research methodology, results showed that Cooperative Tridio promotes interaction between all the players, offers a potential ¾but not guaranteed¾ cooperative learning framework, fosters many types of mathematical reasoning, and makes students reflect on cooperative learning.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;11(3)
Keywords: Aprendizaje cooperativo
Educación primaria
Juego didáctico
Matemáticas
Razonamiento matemático
Cooperative learning
Didactic games
Mathematical reasoning
Mathematics
Primary education
URI: http://hdl.handle.net/10481/45500
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ribosa, J.; Durán, D. Cooperación, juego y matemáticas: análisis de la aplicación del Tridio Cooperativo con el alumnado de primaria. PNA, 11(3): 205-231 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/45500]
Appears in Collections:Volumen_11

Files in This Item:

File Description SizeFormat
170326RibosaVFinal.pdf572.56 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada