Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 3 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44637

Title: Entornos comunicativos de aprendizaje: Coordenadas para comprender los procesos de aprendizaje y el CSCL
Other Titles: Communicative learning environment: coordinates to understand learning and CSCL processes
Authors: Rodríguez Navarro, Henar
González Calvo, Gustavo
García Monge, Alfonso
Arias González, Víctor
Arias Martínez, Benito
Issue Date: 2016
Abstract: Presentamos algunos de los conceptos que se enmarcan dentro de la psicología cultural que sirven para comprender cómo aprendemos las personas en interacción y que suponen la base para desarrollar el potencial de los entornos CSCL (Computer-Supported Collaborative Learning). Exponemos algunas propuestas exitosas sobre entornos comunicativos que demuestran las potencialidades para el aprendizaje a través de la construcción del conocimiento conjunto y la transformación de las relaciones docente-alumno-contenido. Concluimos con algunas orientaciones que sirven para planificar procesos de aprendizaje en entornos CSCL e indagar en su mejora, como: (a) realizar diseños que abran los entornos a las comunidades socioculturales en las que se sitúan; (b) generar ambientes inclusivos que aprovechen el conocimiento distribuido y equilibren relaciones de poder; (c) estructurar procesos para que los participantes se desarrollen académica y socialmente; (d) incluir en los diseños y estudios de dinámicas formales e informales de interacción grupal.
It is presented the state of the art of the cultural psychology theories which helps to understand how the people learn when working in interaction, which supposes the basis to develop the potential in CSCL environments. Moreover, there are exposed some successful proposals about communicative environments. It concludes with some orientations from this perspective, which could be useful to focus and/or to plan learning processes in CSCL environments and to investigate its improvements, such as: (a) the need of performing designs to open these environments to social-cultural communities where they are sited; (b) to develop programs in early ages to generate inclusive environments which take the distributed knowledge and balance the power relations; (c) to arrange processes so the participants could be developed both academic and socially; (d) and to include the articulation of formal and informal dynamics of group interaction in such designs and studies.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev2013col16;
Keywords: Entornos comunicativos de aprendizaje
CSCL
Nuevas tecnologías
Psicología cultural
Interacción social
Communicative learning environments
CSCL
New technologies
Cultural psychology
Social interaction
URI: http://hdl.handle.net/10481/44637
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rodríguez Navarro, H.; et al. Entornos comunicativos de aprendizaje: Coordenadas para comprender los procesos de aprendizaje y el CSCL. Profesorado, 20(3): 627-657 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42637]
Appears in Collections:Vol._20, 3 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev203col16.pdf507.79 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada