Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 3 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44608

Title: Medida y valor de la escuela. Desde la rendición de cuentas hasta la rendición de sentido
Other Titles: School Measure and Value. From account-ability to sense-ability
Authors: Llavador, José Beltrán
Issue Date: 2016
Abstract: Desde que la OCDE puso en marcha el programa internacional para la evaluación de los estudiantes (PISA) en el año 2000, la medida de la educación se ha centrado principalmente en el registro y en la fabricación de resultados en términos de tasas de éxito y fracaso escolar, a partir de indicadores de rendimiento académico. Partiendo de esta presentación inicial, la presente reflexión teórica plantea que esta obsesión por los resultados ha provocado que se desvíe la atención de un hecho central: la desigualdad educativa está directamente relacionada con la desigualdad social. Además, la aplicación de criterios de accountability en el sistema educativo oculta su creciente desregulación. La discusión presenta una revisión conceptual del tema de la medida, y específicamente de la medida del aprendizaje. Se sostiene que nuestra escuela no tiene ni una medida clara ni unos fines delimitados. Por ello, con ayuda de los números, pero más allá de estos, es necesario repensar la educación en términos justicia social, desplazando el foco de atención desde la igualdad de oportunidades hacia la igualdad de posiciones. A partir de este marco analítico, se sugiere como propuesta una reinterpretación crítica de la escuela en clave de política educativa del reconocimiento para la reconstrucción de ciudadanía.
Since the OECD launched the Program for International Student Assessment (PISA) in 2000, education measurements have mainly been concerned with recording and issuing results in terms of school success or failure based on items aimed at measuring academic achievement. From this initial presentation, the present theretical reflection claims that this obsession with quantifiable results, has been a shift of our attention away from the seminal fact that, indeed, educational disparities are directly linked to social inequalities. Besides, the application of accountability criteria within systems of education tends to hide the increasing deregulation of the former. The discussion offers a conceptual revision of the very notion of measure, and more specifically, of school performance measure. It is claimed that the school institution lacks clearly drawn goals and measurements. This is why, even certainly helped by rating scales but also far beyond them, we need to rethink education in terms of social justice and turn our attention from equal opportunities towards equal positions. Adopting this analytical framework, a proposal for a critical reinterpretation of the schooling process is suggested in order to approach it with the perspective of an educational policy of acknowledgement that seeks a reconstruction of citizenship.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev203art4;
Keywords: Desigualdad social
Igualdad de oportunidades
Igualdad de posiciones
Reconocimiento
Justicia social
Evaluación
Social inequalities
Equal opportunities
Equal positions
Acknowledgement
Social justice
Assesment
URI: http://hdl.handle.net/10481/44608
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Llavador, J.B. Medida y valor de la escuela. Desde la rendición de cuentas hasta la rendición de sentido. Profesorado, 20(3): 119-143 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42608]
Appears in Collections:Vol._20, 3 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev203art4.pdf288.39 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada