Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 7.2 (2016) (Nº Especial) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44509

Title: Apren-red: internet como dinamizador del aprendizaje.
Other Titles: The Learning-network: the internet as a learning context.
Authors: López-Gil, Mónica
Issue Date: 11-Dec-2016
Abstract: Este artículo tiene la intención de exponer un posible nuevo enfoque del aprendizaje llamado apren-red, que consideraremos como un paradigma que manifiesta nuevos modos de hacer, ser y aprender consecuentes de la Sociedad en red (Castells, 2004). Más que una nueva teoría, es un concepto que bebe de algunas nuevas y no tan nuevas pedagogías como el Conectivismo, el Constructivismo, la Escuela Colaborativa o la Educación Problematizadora. Este planteamiento deriva del estudio ―Nuevas formas de hacer, nuevas formas de ser: las tecnologías digitales como agentes dinamizadores del aprendizaje informal‖ (López, 2013) cuyo fin fue analizar la comprensión de la juventud sobre la cultura mediática y tecnológica que les rodea, y comprender su participación en dicha cultura desde una perspectiva cualitativa a través de dos estudios de casos en profundidad. El método se adaptó a las particularidades de la investigación en el entorno digital pero también fuera de él. Los casos de referencia son ejemplos de apren-red de los que se extraen sus rasgos como proceso de aprendizaje caracterizado por ser: colaborativo, líquido (Bauman, 2006), creativo, experiencial, y, siguiendo la metáfora informática, en versión Beta.
In this paper, we intend to expose a possible new approach to learning called learn-network. Learn-network could not be considered a theory of learning but is based on learning theories as Connectivism, Constructivism, the Collaborative school, and others. We will consider it as a paradigm that expresses new ways of doing, thinking and learning caused by / consequence of the Net Society (Castells, 2004). This concept comes from the study "New ways of doing, new ways of being: digital technologies as dynamic agents of informal learning", doctoral thesis of the author. The main objective was to analyze the understanding of youth on media and technological culture around them and to comprehend their involvement in this culture from a qualitative perspective and case of study. The method has been adapted to the particularities of research in the digital environment but off line too. Reference cases are examples of net-learning. This particular learning it is characterized as collaborative, cooperative, liquid (Bauman, 2006), creative, experiential, based on connectivity, among others, and, following the computer metaphor, in beta.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Sociedad del conocimiento
Aprendizaje permanente
Tecnologías y educación
Aprendizaje informal
Aprendizaje móvil
Investigación en tecnología educativa
Alfabetización digital
Knowledge society
Lifelong learning
Technology uses in education
Informal education
Mobile learning
Research about technologies in education
Digital literacy
URI: http://hdl.handle.net/10481/44509
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: López-Gil, M. Apren-red: internet como dinamizador del aprendizaje. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 7(2): 142–154 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/44509]
Appears in Collections:Vol. 7.2 (2016) (Nº Especial)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol7(2)_010_jett_lopez-gil.pdf463.71 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada