Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 7.2 (2016) (Nº Especial) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44501

Title: Comunidades Virtuales de Aprendizaje: revisión de una década de producción científica Hispano-Lusa.
Other Titles: Virtual Learning Communities: review of a decade of Spanish-Portuguese scientific production.
Authors: Raposo-Rivas, Manuela
Escola, Joaquim
Issue Date: 21-Dec-2016
Abstract: Las Comunidades Virtuales de Aprendizaje o para el aprendizaje (CVA), por definición, tienen como finalidad el aprendizaje y la construcción del conocimiento tanto individual como colectivamente en un entorno mediado por tecnología caracterizado por la interacción y la colaboración. La profusión de desarrollos tecnológicos en la última década ha propiciado que paralelamente se vayan desarrollando múltiples y variadas CVA que responden a diversos tipos y contextos socio-culturales. Por ello, en este trabajo nos preocupamos por analizar la producción científica que sobre este tema se ha realizado en la última década en lengua española y portuguesa. A partir de un diseño cualitativo de tipo bibliométrico, se estudia una muestra de 73 artículos obtenidos en las bases de datos Scopus, CSIC, Dialnet y CAPES, utilizando una ficha de registro categorizada en componentes bibliográficos propiamente dichos (año, palabras clave, número de autores, número de páginas) y elementos temáticos (institución de los autores, contexto, objeto y tipo de comunidad, soporte virtual y tipo de aportación). Tras un análisis de contenido de la información, las conclusiones muestran un incremento de propuestas y una variación en cuanto al soporte tecnológico de la CVA, desde las plataformas y aulas virtuales a aplicaciones de la web 2.0 como las redes sociales y wikis. Al mismo tiempo, se constatan empíricamente las bondades de estas comunidades virtuales.
Virtual Learning Communities (CVA) by definition, are aimed at learning and building knowledge both individually and collectively in a technology mediated environment characterized by interactions and collaborations. The profusion of technological developments in the last decade has encouraged the parallel development of multiple and varied CVA that respond to different socio-cultural types and contexts. Therefore, in this paper we care about analysing the scientific production done on this subject in Spanish and Portuguese during the last decade. Following a qualitative bibliometric design, a sample of 73 items obtained from Scopus, CSIC, Dialnet and CAPES databases has been studied, using a registration categorized in bibliographic components (year, keywords, number of authors, number of pages) and thematic elements (authors’ institution, context, purpose and type of community, virtual support and type of contribution). After an information content analysis, the findings show an increase and change in the proposals regarding the technological support of the CVA, from platforms and virtual classrooms to Web 2.0 applications such as social networks and wikis. At the same time, the benefits of these virtual communities are empirically verified.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Comunidad virtual de aprendizaje
Comunidad virtual
Estudio bibliométrico
Investigación educativa
Virtual community
Virtual learning community
Bibliometric study
Educational research
URI: http://hdl.handle.net/10481/44501
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Raposo-Rivas, M.; Escola, J. Comunidades Virtuales de Aprendizaje: revisión de una década de producción científica Hispano-Lusa. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 7(2): 11–24 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/44501]
Appears in Collections:Vol. 7.2 (2016) (Nº Especial)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol7(2)_001_jett_raposo-rivas_escola.pdf832.27 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada