Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ULU: Revista Científica sobre la Imaginación >
ulu, 2 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44448

Title: Escritura al dictado en Educación Primaria. Un estudio exploratorio desde la neuropsicología
Other Titles: Writing to dictation in Primary Education. An exploratory study from neuropsychology
Authors: Villareal Campo, Asury Paola
Peña Álvarez, Cristina de la
Issue Date: 2017
Abstract: La escritura es un proceso cognitivo complejo necesario para el aprendizaje escolar y en el que intervienen diferentes ámbitos neuropsicológicos, entre ellos la motricidad y la funcionalidad visual. El objetivo de esta investigación es comprobar si existe relación entre escritura al dictado, motricidad y funcionalidad visual. Método: La muestra (N=60, M=8.08, SD=1.46) está compuesta por escolares que cursan desde 1º a 5º de Educación Primaria de Neiva – Huila, Colombia. A todos los alumnos se les administraron la prueba de patrones básicos de movimiento para valorar motricidad, la prueba K-D para valorar movimientos sacádicos y una prueba de escritura al dictado. El diseño utilizado es descriptivo y correlacional. Resultados: El análisis muestra que existe relación entre las variables, concretamente, relación significativa positiva entre motricidad y escritura y correlación significativa negativa entre funcionalidad visual y escritura. Conclusiones: Estos resultados permitirán el diseño de estrategias didácticas que potencien el proceso escritor del alumnado.
Abstract: Writing is a complex cognitive process needed for school learning and in which different neuropsychological areas intervene, including motor skills and visual functionality. The objective of this research was to determine the correlation between the variables of writing to dictation, motor skills and visual function. Method: The sample (N=60, M=8.08, SD=1.46) is composed of students enrolled in grades 1 to 5 of Primary Education in Neiva-Huila, Colombia. All the students were administered the basic movement patterns test to assess motor skills, the K-D test to assess saccades and a dictation-writing test. The design used is descriptive and correlational. Results: The analysis shows that there is a relationship between variables, namely a significant positive relationship between motor skills and writing and a significant negative correlation between writing and visual functionality. Conclusions: These results will enable the design of teaching strategies that promote the writing process of the students.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Laboratorio de Psicología Social
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 17 de enero de 2017
Aceptado: 24 de enero de 2017
Correspondencia: Cristina de la Peña Álvarez
Correo-e: cristina.delapena@ufv.es
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1176-4981
Series/Report no.: ULU;2
Keywords: Escritura al dictado
Educación primaria
Writing to dictation
Primary education
URI: http://hdl.handle.net/10481/44448
ISSN: 2445-0677
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Villareal Campo, A.P.; de la Peña Alvarez, C. Escritura al dictado en Educación Primaria. Un estudio exploratorio desde la neuropsicología. ULU, 2: 15-22 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/44448]
Appears in Collections:ulu, 2 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2-2.pdf252.42 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada