Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 6 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/44253

Title: Estudio de la inteligencia emocional y función ejecutiva en educación primaria
Other Titles: Study of emotional intelligence and executive function in primary education
Authors: Rebollo Goñi, Edurne
de la Peña Álvarez, Cristina
Issue Date: 2017
Abstract: La Inteligencia Emocional y la Función Ejecutiva son clave en la educación por la influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje. El objetivo de este trabajo es analizar la relación entre la Inteligencia Emocional (intrapersonal e interpersonal) y la Función Ejecutiva. Método: Los participantes (N=87, M=7.50, SD=1.03) eran escolares de Educación Primaria, a los que se les administró la prueba de Evaluación Neuropsicológica de Funciones Ejecutivas en niños (Portellano, Martínez y Zumárraga, 2009) para valorar las funciones ejecutivas, concretamente planificación, fluidez verbal e interferencia cognitiva y el Cuestionario de Inteligencias Múltiples de Armstrong (2001) con las escalas de inteligencia interpersonal e inteligencia intrapersonal para valorar Inteligencia Emocional. Se emplea un diseño ex postfacto, descriptivo y correlacional. Resultados: El análisis evidencia que existen relaciones significativas entre Inteligencia Emocional y Funciones Ejecutivas. Conclusiones: Resalta la relevancia de incluir en el currículo educativo programas de intervención neuropsicológica que trabajen habilidades emocionales y competencias ejecutivas para optimizar el rendimiento académico y personal del alumnado de Educación Primaria.
Abstract: Emotional Intelligence and Executive Function are key in education due to their influence in the teaching-learning process. The aim of this research study is to analyze the relationship between emotional intelligence (intra and interpersonal) and some of the components of executive functions. Method: The participants (N=87, M=7.50, SD=1.03) are students in Primary Education who were administered the Neuropsychological Assessment of Executive Functions in Children (Portellano, Martínez y Zumárraga, 2009) to assess executive functions, specifically planning, verbal fluency and cognitive interference as well as Armstrong’s questionnaire on Multiples Intelligences (2001) with scales of interpersonal intelligence and intrapersonal intelligence to assess emotional intelligence. An ex post facto descriptive and correlational design was used. Results: The analysis shows that there are significant relationships between emotional intelligence and executive functions. Conclusions: The relevance of including in the educational curriculum neuropsychological intervention programs that develop emotional skills and executive competencies to optimize the academic and personal performance of students of primary education is highlighted.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 13 de diciembre de 2016
Aceptado: 10 de enero de 2017
Correspondencia: Cristina de la Peña Álvarez
Correo-e: cristina.delapena@ufv.es
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1176-4981
Series/Report no.: ReiDoCrea;6
Keywords: Inteligencia emocional
Función ejecutiva
Emotional intelligence
Executive function
URI: http://hdl.handle.net/10481/44253
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rebollo Goñi, E.; Peña Álvarez, C. de la. Estudio de la inteligencia emocional y función ejecutiva en educación primaria. ReiDoCrea, 6: 29 - 36 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/44253]
Appears in Collections:ReiDocrea, 6 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
6-3.pdf273.83 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada