Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 5 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/43109

Title: La iconografía musical en el ámbito de las enseñanzas profesionales de música de conservatorio: una experiencia integradora
Other Titles: Music iconography in the field of music professional learning in conservatories: an integration experience
Authors: Zavala Arnal, Carmen M.
Issue Date: 2016
Abstract: Este artículo se basa en una experiencia interdisciplinar realizada con alumnos de la asignatura de Historia de la Música en el marco de las enseñanzas profesionales de música de conservatorio, a partir de la iconografía musical representada en algunas obras plásticas conservadas. Se persigue que los alumnos enriquezcan su formación humanística, que adquieran algunos conocimientos básicos relacionados con la iconografía musical y su interés a la hora de ilustrar el hecho musical desde un punto de vista crítico y reflexivo, y que conozcan una parte del repertorio que integra el patrimonio histórico-artístico. Tras la realización de la experiencia, basada en la revista didáctica y en la ficha catalográfica como principales herramientas educativas, se ha podido constatar cómo ésta ha venido a mejorar la cultura visual y humanística de los alumnos, y a favorecer un aprendizaje más significativo e integrado.
This article is based on an interdisciplinary experience carried out with History of Music students within the framework of professional learning in conservatories, starting from iconography represented in some preserved plastic works. The ultimate aim is that the students enrich their humanistic training, acquire some knowledge about music iconography and its significance to help illustrate the musical act from a critical and reflective point of view, and become acquainted with a part of the repertoire, which makes up the historic and artistic heritage. After this experience, based on didactics journals and card catalogues as main teaching tools, it has been confirmed how it has improved the students’ visual and humanistic culture and how it has fostered a more significant and integrated learning.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 30 de julio de 2016 | Revisión: 6 de septiembre de 2016 | Aceptado: 26 octubre de 2016
Correspondencia: Carmen Zavala | Email: czavala@unizar.es
Series/Report no.: ReiDoCrea;5
Keywords: Educación musical
Iconografía
Music education
Iconography
URI: http://hdl.handle.net/10481/43109
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Zavala Arnal, C.M. La iconografía musical en el ámbito de las enseñanzas profesionales de música de conservatorio: una experiencia integradora. ReiDoCrea, 5: 255-262 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/43109]
Appears in Collections:ReiDocrea, 5 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
5-25.pdf267.14 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada