Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 2 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42588

Title: La experiencia de aprender como necesidad y deseo de ganar la propia vida: el relato biográfico de una estudiante universitaria
Authors: Hermosilla Salazar, Patricia
Issue Date: 2016
Abstract: En el contexto de la crisis de las tradiciones académicas marcadas por los saberes disciplinares conservadores y las demandas de la pedagogía del capital aparece la urgencia de repensar los espacios formativos en la universidad. Este artículo se centra en el relato de los aprendizajes de Carmen, estudiante de Historia de una universidad europea, quien fue parte de una investigación mayor que tuvo por objetivo conocer las trayectorias de una docente e investigadora medievalista y un grupo de sus estudiantes a través de una metodología narrativa que permitió reconstruir la experiencia de sentido vivida en primera persona. La elección en el presente artículo de uno de estos relatos nos permite problematizar la relación con mayor profundidad la relación entre enseñanza, aprendizaje y subjetividad. De este tejido narrativo emergen dimensiones importantes de la vida universitaria que, al mismo tiempo, nos permiten imaginar nuevas posibilidades de relación entre el saber y el conocimiento, que es siempre fruto de un encuentro, de una relación intersubjetiva de un diálogo entre diferentes generaciones.
Within the context of crisis from the academic traditions; the disciplinary and conservative knowledge and demands from the pedagogy of Capital, emerges the urgency of rethinking formative spaces within the context of the University. This article draws attention towards the vignette of the learning process lived by Carmen, a College student majoring in History from a European university. Carmen participated in a significant research where the aim was to embark upon the trajectories of a medieval faculty member and researcher along with a group of students by means of a narrative methodology that allowed the reconstruction of lived experiences in first person. For the development of this research, we chose a narrative and methodological perspective that allowed us to problematize in depth the relationship between Teaching, Learning and subjectivity. The Narrative tissue, from which, relevant dimensions emerge to form part of the college life allows us to imagine new possibilities of relation between Knowing and Culture. This in turn is always a result of an encounter involving an intersubjective relation from a crossgenerational dialogue.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev202COL17;
Keywords: Aprendizaje
Relato autobiográfico
Experiencia
Conocimiento
Universidad
Learning
Autobiographic vignette
Experience
Knowledge
University
URI: http://hdl.handle.net/10481/42588
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Hermosilla Salazar, P. La experiencia de aprender como necesidad y deseo de ganar la propia vida: el relato biográfico de una estudiante universitaria. Profesorado, 20(2): 312-326 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42588]
Appears in Collections:Vol._20, 2 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rev202col17.pdf313.05 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada