Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 2 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42583

Title: Desarrollo de competencias docentes en la Universidad de la Fuerzas Armadas ESPE-Ecuador
Other Titles: Teaching skills development in the Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE – Ecuador
Authors: Rodríguez Acosta, Margarita
Guerrón Torres, María Isabel
Pérez Navío, Eufrasio
Issue Date: 2016
Abstract: La globalización de las tecnologías, la sociedad del conocimiento, los diferentes entornos socioeconómicos, han obligado a realizar cambios estructurales en la Educación Superior, lo cual ha conllevado a enfrentar nuevos retos y desafíos en la formación de docentes para que desarrollen las competencias de “aprender a aprender”, “aprender a investigar”, “aprender a enseñar”, “aprender a desaprender”, etc. El presente trabajo de investigación, realizado con el auspicio de la Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID),en el proyecto “Diseño y aplicación de actividades innovadoras de enseñanza-aprendizaje para el desarrollo de las competencias docentes” tiene como objetivo conocer la situación real en el manejo de competencias de los docentes de la Universidad de las Fuerzas Armadas-ESPE que pertenecen a diferentes áreas de conocimiento, años de experiencia, nivel de formación entre otros aspectos, a través de la obtención de datos a 208 docentes. El ordenamiento de las 12 competencias consideradas: Planificación, Investigación, Metodología, Comunicación, Innovación, Motivación, Evaluación, Tutoría, Integración de Medios, Identidad docente, Pertenencia institucional e Interculturalidad, refleja que la de mayor importancia para los docentes, es la de planificación y, en último lugar, ubican a la intercultural. También se evidencia un alto nivel de correlación (99,5%) entre las competencias de: metodología con identidad profesional docente y evaluación con identidad profesional docente. Se analiza las diferencias en el nivel de importancia de las competencias entre las diferentes variables (años de experiencia docente, área de conocimiento, edad, y otros). Por lo que, se espera que estos resultados se conviertan en un diagnóstico que permitirá desarrollar actividades innovadoras en el proceso de enseñanza – aprendizaje, y fomentar una cultura de investigación e innovación educativa, para desarrollar y/o fortalecer las competencias de los docentes de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.
The globalization of technologies, the knowledge society, and the different socio-economic environments have forced to develop several structural changes in Higher Education, which has led to face new challenges in teacher education so that educators can develop some competences like "learning to learn", "learning to research", "learning to teach", "learning to unlearn", and so forth. This research was sponsored by the Spanish Agency for International Cooperation for Development (AECID). The project called "Design and implementation of innovative teaching-learning activities for the development of teaching competences" aims to determine the actual situation that the teachers from the Universidad de las Fuerzas Armadas - ESPE can have in regard to the management of the competences based on some aspects like the different areas of knowledge, years of experience, level of instruction among others, through the data collection in 208 teachers. The ordering of the 12 competences considered in this project: Planning, Research Methodology, Communication, Innovation, Motivation, Evaluation, Tutoring, Media Integration, Teacher professional identity, Institutional belonging, and Interculturalism, reveals that the most important competence for teachers is the one that deals with planning, and that the least important one is related to Interculturalism. It is also evidenced a high level of correlation (99.5%) between the methodology and the evaluation based on teaching professional identity. The differences in the level of importance of competences among the different variables (years of teaching experience, area of knowledge, age, and so forth) are also analyzed. Based on the foregoing, it is expected that these results will become a diagnosis that will allow teachers not only to develop different innovative activities in the teaching – learning process, but also to foster a culture of educational research and innovation, in order to develop and/or strengthen the teachers´ competences at Universidad de las Fuerzas Armadas - ESPE.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev202COL12;
Keywords: Competencias
Docentes
Universidad
Educación
Calidad
Competences
Teachers
University
Education
Quality
URI: http://hdl.handle.net/10481/42583
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rodríguez Acosta, M.; Guerrón Torres, M.I.; Pérez Navío, E. Desarrollo de competencias docentes en la Universidad de la Fuerzas Armadas ESPE-Ecuador. Profesorado, 20(2): 218-236 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42583]
Appears in Collections:Vol._20, 2 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rev202col12.pdf902.4 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada