Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 2 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42577

Title: Percepciones del alumnado de posgrado acerca de la metodología docente y evaluativa
Other Titles: Posgraduate student perceptions about teaching and assessment methodology of university teachers
Authors: Pegalajar Palomino, María del Carmen
Issue Date: 2016
Abstract: Este trabajo pretende analizar las percepciones del alumnado del Máster en formación del profesorado de la Universidad católica de Murcia (n=252) acerca de la metodología docente. Para ello, ha sido necesaria la adaptación del Cuestionario para la Evaluación de la Metodología Docente y Evaluativa de los Profesores Universitarios. Así pues, el alumnado considera que un buen profesor es aquel que organiza y explica adecuadamente los contenidos propios de su materia; se muestra abierto a la reconstrucción y elaboración personal del conocimiento por parte del alumnado, complementando el examen con otros métodos de evaluación continua. Éste valora el que el docente facilite el programa de la asignatura, estableciendo unos objetivos claros y bien definidos así como los métodos y criterios de evaluación. Finalmente, se destaca la existencia de diferencias estadísticamente significativas en las percepciones del alumnado hacia la metodología docente según su especialidad, siendo más favorables para el área de Humanidades, Ciencias Sociales y de la Empresa, Filología e Idiomas y Actividad Física y del Deporte.
This paper analyzes the perceptions of students of the Master in Teacher Education at the Catholic University of Murcia (n=252) about the teaching methodology. Thus, the adaptation of the Questionnaire for the Assessment of Teaching Methodology and Evaluative University Professors has been necessary. Students think that a good teacher organizes and adequately explains the contents of his own material; he shows open to the reconstruction and development of staff knowledge by students, complementing the test with other methods of continuous assessment. Students value the teacher facilitates the program of the subject, establishing clear and well-defined objectives and methods and evaluation criteria. Finally, there were statistically significant differences in perceptions of students towards the teaching methodology according to their specialty, being more favorable for the Humanities, Social Sciences and Business, Philology and Language Physical Activity and Sport.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev202COL6;
Keywords: Metodología docente
Convergencia europea
Alumnado
Percepciones
Teaching methodology
European convergence
Students
Perceptions
URI: http://hdl.handle.net/10481/42577
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pegalajar Palomino, M.C. Percepciones del alumnado de posgrado acerca de la metodología docente y evaluativa. Profesorado, 20(2): 98-119 (2016). []
Appears in Collections:Vol._20, 2 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rev202col6.pdf397.89 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada