Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 2 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42576

Title: Creencias y concepciones de profesores chilenos sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje
Other Titles: Chilean teachers beliefs on mathematics, their teaching and learning
Authors: Donoso Riquelme, Paola Maritza
Rico Castro, Nuria
Castro, Encarnación
Issue Date: 2016
Abstract: Se presenta en este trabajo los resultados de un estudio realizado sobre las creencias y concepciones de los profesores de educación básica chilenos en ejercicio, sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Dichas creencias han sido puestas de manifiesto a través de las respuestas a un cuestionario cerrado en el que se presentan diez preguntas, cada una de ellas presenta respuestas a valorar en una escala Likert. La muestra consta de 418 sujetos. Dentro de los resultados destaca la importancia que le otorgan los docentes a enseñar contenidos que sean útiles para la vida real y desarrollar actividades que destaquen por su utilidad y conexión con situaciones reales. A su vez, manifiestan que las dificultades en la enseñanza de las matemáticas no se encuentran en la materia y tampoco en los estudiantes.
In this work we present some results from a study about the beliefs and conceptions of the Chilean teachers in practice, of basic education, about mathematics, its teaching and learning. They show their beliefs through the answers given in a closed questionnaire with ten questions in it and some answers for each question value in a Likert scale by a sample of 418 subjects. Among the results we emphasize the importance teachers give to teach contents useful in real life, as well as develop activities that stand out for their usefulness and connection to real situations. In addition, they state that the difficulties in teaching mathematics are not in matter nor in students.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev202COL5;
Keywords: Concepciones
Creencias
Profesores
Educación matemática
Mejora escolar
Conceptions
Beliefs
Teachers
Mathematical education
School improvement
URI: http://hdl.handle.net/10481/42576
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Donoso Riquelme, P.M.; Rico Castro, N.; Castro, E. Creencias y concepciones de profesores chilenos sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Profesorado, 20(2): 76-97 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42576]
Appears in Collections:Vol._20, 2 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rev202col5.pdf876.5 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada