Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._20, 1 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/42559

Title: Integración del e-book enriquedico para la mejora d la alfabetización madiática en Educación Primaria
Other Titles: Integration of enriched e-book for improving media literacy in Primary Education
Authors: Ballesta Pagán, Francisco Javier
Martínez Buendía, Jesús
Issue Date: 2016
Abstract: Este artículo da a conocer los resultados de un proyecto basado en incorporar el libro digital enriquecido “e-book EC” desde un modelo integrador de Educación para los Medios en educación primaria, con el propósito de mejorar la comprensión de la información y el desarrollo de una actitud crítica mediante el uso educativo de este instrumento digital. La investigación tiene un enfoque exploratorio con metodología cuasi-experimental pretest y postest, que combina en la recogida y tratamiento de datos con técnicas cuantitativas para valorar cómo el alumnado de sexto curso de educación primaria, en un centro público de la Región de Murcia desarrolla el nivel de alfabetización mediática mediante la utilización del “e-book EC”. Los resultados se han estructurado en las dimensiones: “uso de habilidades tecnológicas”, “comprensión crítica” y “habilidades de comunicación” y se demuestra que los participantes han mejorado en la comprensión, la producción de información y en habilidades comunicativas y participativas.
This article makes public the results of a project based on incorporating the enriched digital book “e-book EC” from an integrative model of media education in Primary Education, with the purpose of improving the comprehension of information and the development of a critical attitude of this digital instrument. The research has an exploratory approach with a quasiexperimental pre-test and post-test methodology, which combines the collection and processing of data with quantitative techniques to value how students of sixth year of Primary Education, in a public school in the Region of Murcia develop the media literacy level through the use of “ebook EC”. The results are structured in the dimension: “use of technological skills”, “critical comprehension”, “understanding and communicative skills” and it is shown the participants have improved in the comprehension, production of information and communicative and participative skills.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Series/Report no.: rev201ART11;
Keywords: Educación mediática
Actitud crítica
Alfabetización digital
Libro digital
Media education
Critical thinking
Digital literacy
E-book
URI: http://hdl.handle.net/10481/42559
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ballesta Pagán, F.J.; Martínez Buendía, J. Integración del e-book enriquedico para la mejora d la alfabetización madiática en Educación Primaria. Profesorado, 20(1): 199-213 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/42559]
Appears in Collections:Vol._20, 1 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev201ART11.pdf545.63 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada