Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA,_10 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41953

Title: Estrellas en la oscuridad
Other Titles: Stars in the Dark
Authors: Villarroya Gorbe, Lucía
Borrás Cardesa, Raquel
Issue Date: Mar-2016
Abstract: La fusión de dos lenguajes artísticos como son el arte plástico y la expresión corporal conforman una simbiosis muy enriquecedora para todo el que lo vivencia. Su principal objetivo es expresar el valor de crear y la libertad de manifestar sensaciones internas que favorecen el crecimiento personal. Una experiencia llevada a cabo en el Colegio de Educación Especial Arboleda, de Teruel, nos hace entender que la convivencia de estas dos disciplinas posibilita desarrollar aspectos emocionales y psicológicos del alumno que influyen tanto en su proceso de aprendizaje como en su comportamiento y auto-desarrollo. Hace ocho años, los profesionales del centro comenzamos a realizar representaciones de teatro negro para ofrecer nuevos estímulos a los alumnos. Este trabajo ha evolucionado y hoy en día son los propios alumnos los encargados de realizar todas las tareas necesarias para la puesta en escena de estas obras, con todas las ventajas que para ellos supone.
The fusion of two artistic languages such as plastic art and body expression makes up a very rich symbiosis for everyone who lives this experience. Its main objective is that students can express their creativity and freedom to reveal their inner feelings, which contributes to their personal development. An experiment carried out at the special education school Arboleda in Teruel shows that the confluence of these disciplines enhances emotional and psychological development in the students, affecting both their learning process and their behaviour and self-development. Eight years ago, teachers at the school began to produce noir plays in order to offer the students new and stimulating experiences. This work has evolved and now the students themselves carry out all the tasks needed to put on the plays, with all the advantages that this affords.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Arte
Autoestima
Creación artística
Disfrute
Educación
Expresión
Inclusión social
Libertad
Trabajo en equipo
Superación
Art
Education
Expression
Social inclusion
Experimentation
Team work
Creation
Freedom
Feelings
Overcoming
Enjoyment
Self-esteem
URI: http://hdl.handle.net/10481/41953
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Villarroya Gorbe, L.; Borrás Cardesa, R. Estrellas en la oscuridad. DEDiCA, 10: 231-242 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41953]
Appears in Collections:DEDiCA,_10 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
VillarroyaGorbe_ArteSimbiosis.pdf213.36 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada