Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA,_10 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41932

Title: El trabajo sobre la memoria musical en alumnos de piano en conservatorios españoles: revisión y propuesta
Other Titles: Working on the musical memory of piano students attending Spanish Conservatories: Review and proposal
Authors: García Collazos, Juan
Issue Date: Mar-2016
Abstract: El presente trabajo parte de una revisión bibliográfica crítica sobre la memoria musical en los intérpretes de piano. De ella se han podido extraer algunos puntos de interés de cara al uso en el aula. A través de un cuestionario y de una serie de entrevistas a pianistas y profesores de piano se han contrastado las conclusiones de esta revisión con la realidad de los conservatorios de música, donde la mayoría de los docentes adolecen en su trabajo de aula de una sistematización de los recursos que hagan posible desarrollar la memoria musical en los estudiantes de piano. Dentro de las conclusiones del trabajo se incluye una propuesta metodológica, fruto de las diversas consideraciones encontradas en la bibliografía, para potenciar en el alumnado la citada capacidad.
This paper aims to shed light on a subject usually pushed into the background within musical education: the use of musical memory in piano performance. Starting from a bibliographical review about the issue we examine the way in which this part of musical education is approached in conservatoires. Conclusions obtained from the review are compared to references existing in the piano teaching programmes in professional Spanish music conservatoires. Through a questionnaire sent to most of Spanish conservatoires, and through interviews with some professional pianists, we have collected the main methodological resources used by piano teachers and players. After a critical analysis of the information we gleaned, we have drawn up a proposal for working on musical memory for a specific piece of piano music (which is included in the possible repertoire for intermediate level in the professional degree in Spain). The proposal is based on evidence found while reviewing the scientific literature about this issue, combined with the deficiencies observed within the conservatoire piano lesson setting.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Interpretación pianística
Memoria musical
Pedagogía
Piano
Música
Neurociencia
Piano performance
Musical memory
Pedagogy
Music
Neuroscience
URI: http://hdl.handle.net/10481/41932
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García Collazos, J. El trabajo sobre la memoria musical en alumnos de piano en conservatorios españoles: revisión y propuesta. DEDiCA, 10: 13-27 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41932]
Appears in Collections:DEDiCA,_10 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GarciaCollazos_MemoriaMusical.pdf157.19 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada