Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 9 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41834

Title: La escucha audiovisual y sus efectos, ese acto privado con repercusiones sociales
Other Titles: The audiovisual listening and its effects, that private act with social repercussions
Authors: Porta, Amparo
Issue Date: Mar-2016
Abstract: Las acciones educativas dirigidas a la infancia se orientan en este siglo hacia la comprensión del contexto, buscando una escuela viva, con significado y sentido que sigue siendo solo un deseo en muchos países y sectores. Nuestro estudio se interesa por el entorno sonoro y musical más próximo y cotidiano, el del cine y la televisión como grandes espacios de la comunicación social y la globalización. El trabajo que presentamos muestra el desarrollo observacional realizado a partir de una selección de audiovisuales preferidos, cuestionarios, aplicación y resultados cuantitativos y cualitativos obtenidos sobre la experiencia audiovisual aplicada en dos colegios públicos. Los resultados obtenidos con SPSS y Atlas.ti muestran la significatividad y sentido de la música en los audiovisuales seleccionados y su relación con la historia y la imagen, preparando las bases para futuras intervenciones educativas que puedan favorecer desde la educación musical la comprensión del hábitat sonoro, sus contextos y valores.
Educational activities aimed at children in this age are oriented towards understanding the context, looking for a school alive with meaning and sense remains just a wish in many countries and sectors. Our study is concerned with the closest and everyday sonic and musical environment, film and television as large areas of social communication and globalization. The present paper shows the observational development made from a selection of favourite audiovisuals, questionnaires, application and quantitative and qualitative results obtained on audiovisual experience applied in two public schools. The results obtained with SPSS and Atlas.ti show the significance and meaning of music in the selected audiovisuals and its relation to history and image, setting the stage for future educational interventions that can promote music education since understanding the sound habitat, contexts and values.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Música
Escucha
Educación
Efectos
Infancia
Cine
Televisión
Music
Listening
Education
Effects
Children
Film
Television
URI: http://hdl.handle.net/10481/41834
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Porta, A. La escucha audiovisual y sus efectos, ese acto privado con repercusiones sociales. DEDiCA, 9: 207-220 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41834]
Appears in Collections:DEDiCA, 9 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Porta_EscuchaAudiovisual.pdf68.53 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada