Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 9 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41826

Title: ¿Música para aprender, música para integrar? Arte y educación en valores en el currículo escolar
Other Titles: Music for learning, music for integrating? Arts and education in values in the school curriculum
Authors: Cabedo-Mas, Alberto
Arriaga-Sanz, Cristina
Issue Date: Mar-2016
Abstract: En 2010, la UNESCO organizó la Segunda Conferencia en Educación Artística, en la que se publicó la Agenda de Seúl: Objetivos para el Desarrollo de la Educación Artística. En ella se incluyen tres principales objetivos, el tercero de los cuales centra el interés en aplicar los principios y las prácticas de la educación artística para contribuir a la solución de los problemas sociales y culturales del mundo contemporáneo. La capacidad de la educación artística y, concretamente, la educación musical, para contribuir a la educación en valores e integrar la diversidad en las aulas ha sido ampliamente estudiada. La International Society for Music Education (ISME) reconoce las inagotables posibilidades de la música para aportar aprendizaje y entendimiento intercultural, cooperación y paz. Sin embargo, a pesar de los esfuerzos de muchos teóricos y educadores en artes en el contexto nacional, la educación artística española cuenta con una serie de retos importantes en su contribución a la educación en valores. El estudio aporta un análisis de los currículos de la educación artística en la escuela con el fin de explorar cómo se articula la educación en valores en relación a las artes, identificar desafíos y proponer acciones.
In 2010, the UNESCO organized The Second World Conference on Arts Education, in which the Seoul Agenda “Goals for the Development of Arts Education” was published. This Agenda includes three major Goals, the third of which focuses on the need to apply arts education principles and practices to contribute to resolving the social and cultural challenges facing today’s world. The capacity for arts education and, specifically, music education, to contribute to values education and to integrate diversity into the classroom has been widely studied. The International Society for Music Education (ISME) recognizes the boundless possibilities for music to contribute intercultural learning and understanding, co-operation and peace. However, despite the efforts of many arts theorists and educators in the national context, Spanish arts education faces many important challenges as regards its contribution to values education. The study undertakes an analysis of the curricula of arts education in schools in order to explore how values education is articulated in relation to arts, to identify challenges and to propose actions.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Educación musical
Educación artística
Educación en valores
Convivencia
Competencias sociales
Currículo
Arts education
Music education
Values education
Coexistence
Social competences
Curriculum
URI: http://hdl.handle.net/10481/41826
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Cabedo-Mas, A.; Arriaga-Sanz, C. ¿Música para aprender, música para integrar? Arte y educación en valores en el currículo escolar. DEDiCA, 9: 145-160 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41826]
Appears in Collections:DEDiCA, 9 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
CabedoMas_EducacionValores.pdf102.03 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada