Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 9 (2016) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/41818

Title: Posibilidades y limitaciones interculturales de la Historia del Arte
Other Titles: Intercultural possibilities and limitations of Art History
Authors: Bernabé Villodre, María del Mar
Issue Date: Mar-2016
Abstract: La Historia del Arte es una asignatura adecuada para la consecución de objetivos interculturales en Bachillerato. Las producciones artísticas de una sociedad reflejan las distintas culturas en contacto. Si se tiene en cuenta que el Bachillerato supone una preparación para el acceso a la universidad, el docente no puede olvidar que el objetivo principal es conseguir cierto grado de madurez en el estudiante. Este artículo intenta mostrar cómo esta asignatura podrá convertirse en el núcleo educativo intercultural en Bachillerato, mediante un análisis legislativo y el establecimiento de líneas de actuación docente concretas. Se ha podido comprobar cómo una metodología que parte de la reflexión y la comparación garantizará que el alumnado comprenda y respete la alteridad, gracias al hecho de que el arte muestra cómo los elementos compartidos son mayores que las diferencias, y que incluso las diferencias son enriquecedoras y hermosas para el que entra en contacto con ellas.
Art History is a suitable subject for the achievement of intercultural objectives because the artistic production of a society reflects different cultures that have been in contact over the years. If we consider that it is at the Bachillerato stage at high school where this discipline is studied more closely and as a subject independent of History and Geography, it is supposed to be a time of preparation for university entrance, in which the teacher must not forget that It has another primary objective, that is, to enable to student to reach a certain degree of maturity. This presentation attempts to show how this subject may become the intercultural core of education at high school, through a legislative analysis and the establishment of specific lines of teaching performance. It has been seen how a methodology of reflection and comparison ensures that students understand and respect otherness, thanks to the fact that art shows how characteristics shared are greater than differences, and even differences are enriching and beautiful for those who come into contact with them.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Educación intercultural
Historia del arte
Pluriculturalidad
Bachillerato
PAU (Pruebas de acceso a la Universidad)
Intercultural Education
Art History
Pluriculturality
Multiculturality
Degree
URI: http://hdl.handle.net/10481/41818
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bernabé Villodre, M.M. Posibilidades y limitaciones interculturales de la Historia del Arte. DEDiCA, 9: 107-129 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/41818]
Appears in Collections:DEDiCA, 9 (2016)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
BernabeVillodre_HistoriadelArte.pdf122.71 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada