Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 3 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39918

Title: La distancia entre el trabajo del profesorado y del alumnado en el EEES: ¿Una brecha peligrosa?
Other Titles: The distance between teachers’ and students’ work in EHEE: A dangerous gap?
Authors: Rodríguez Hernández, Juan A.
Santana Bonilla, Pablo Joel
Issue Date: 2015
Abstract: El objetivo de este artículo es analizar las relaciones entre las actividades docentes y discentes que se desarrollaron en un Proyecto de Experimentación del Crédito Europeo. Se presenta la frecuencia de ocurrencia de las actividades de enseñanza-aprendizaje de profesorado y alumnado, pero el eje central reside en el análisis, utilizando correlaciones, de las relaciones entre ambas. Los resultados indican que existen ciertas incoherencias entre la práctica docente analizada y las propuestas pedagógicas del EEES: la actividad más utilizada es la Exposición oral del profesor; los procedimientos de evaluación más utilizados no parecen promover el aprendizaje autónomo del alumnado, y los materiales que tiende a utilizar el alumnado son ofrecidos por el profesorado más que buscados por aquél. Por otra parte, se observa una relación estrecha entre: actividades docentes y procedimientos de evaluación de carácter individual, y entre aquellas de naturaleza grupal; actividades docentes de naturaleza abierta y materiales ofrecidos por el profesor; y procedimientos de evaluación de tipo individual y actividades discentes (actividades de estudio y uso de materiales) de carácter individual. Las orientaciones y propuestas del EEES insisten en destinar una parte considerable de los esfuerzos docentes y discentes al trabajo en grupo como actividad de aprendizaje y en los trabajos grupales como procedimiento de evaluación, pero los resultados muestran indicios de que es necesario profundizar en el estudio de esta actividad.
The aim of this article is to analyzing the relationships between teachers’ and students’ teaching and learning activities. Data were drawn from the evaluation of an ECTS Experimental Project in the degree of Education (year three) in the Faculty of Education of La Laguna University. We begin presenting the frequencies of teachers’ and students’ teaching and learning activities, but the central focus is the analysis, by means of correlations, of the relationships between them. The results shows inconsistencies between the educational practice analyzed and the EHEA pedagogical proposals: the activity more frequently employed by lecturers was oral exposition; moreover, the evaluation procedures more used seems not to promote student autonomous learning, and students tend to use teacher offered learning materials more than autonomously searched ones. It seems to be a close relationship between the following activities: teaching activities and evaluation procedures according to its individual or group nature (individual activities are related to individual evaluation procedures and group activities to group evaluation procedures); more open ended teaching and learning activities and leaning materials offered by the teacher; and individual evaluation procedures and individual student activities and learning materials. The pedagogical proposals of the EHEA emphasize the relevance of group work as a teaching and learning strategy, as well as an important evaluation procedure. Our results point to the need to go more deeply into this issue.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Enseñanza superior
Método de enseñanza
Método de evaluación
Método de aprendizaje
Material didáctico
Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)
Higher Education
Teaching techniques
Evaluation methods
Learning methods
Teaching materials
European Higher Education Area (EHEA)
URI: http://hdl.handle.net/10481/39918
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rodríguez, J.A.; Santana, P.J. La distancia entre el trabajo del profesorado y del alumnado en el EEES: ¿Una brecha peligrosa?. Profesorado, 19(3): 380-404 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/39918]
Appears in Collections:Vol._19, 3 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
43665-132207-1-SM.pdf477.11 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada