Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.1 (2014) (Nº Especial: Creativity in art teaching) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39397

Title: Educación, discapacidad y el desarrollo de la creatividad
Other Titles: Education, disabitity and development of creativity
Authors: Giúdice, Mag Mabel del
Issue Date: 20-Dec-2013
Abstract: El objetivo de este trabajo es realizar un rastreo bibliográfico (desde 2005 hasta la actualidad) de la definición de creatividad como cualidad de la persona, el proceso, el producto y el contexto. Al caracterizar el contexto creativo nos centraremos en la influencia de la educación para el desarrollo de la creatividad en personas con discapacidad. Las personas con discapacidad intelectual necesitan recibir educación y formación laboral específica para poder integrarse socialmente y lograr autonomía en su vida, el estudio de las condiciones del entorno como favorecedor del desarrollo de la creatividad permitirá conocer los recursos psicológico individuales de los jóvenes para resolver situaciones y adaptarse al ambiente y las condiciones del contexto para promover la integración social. La creatividad como proceso de pensamiento se sostiene en dos posturas explicativas una que entiende que el grado de creatividad depende de los procesos mentales del individuo y la otra, es la que sostiene que el desarrollo de la creatividad está influido por el contexto. El estudio del desarrollo de la creatividad en personas con discapacidad nos permitirá interpelar las posturas innatistas, ambientalistas e interactivas para ubicar alternativas de intervención para el logro de la conducta adaptativa y de participación en la vida social.
The aim of this paper is to crawl bibliographic -2005 to present- of the definition of creativity as a quality of the persona, process, product and context. By characterizing the creative context we focus on the influence of education for the development of creativity in people with disabilities. People with intellectual disabilities need education and job-specific training to achieve social integration and independence in their lives, the study of environmental conditions an favoring the development of creativity will real individual psychological resources for young people to resolve issues and adapt to the environment and context conditions to promote social integration. The creativity and thought process is held in two explanatory one that understands that the degree of creativity depends on the mental processes of the individual and the other, is holding the development of creativity is influenced by context. The study of the development of creativity in people with disabilities we will be challenged nativist positions, environmentalists and interactive intervention to locate alternatives for achieving adaptive behavior and participation in social life.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Creatividad
Contexto creativo
Educación
Discapacidad
Desarrollo de la creatividad
Creativity
Creative
Education
Disability
Developing creativity
URI: http://hdl.handle.net/10481/39397
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Giúdice, M.M. (2013). Educación, discapacidad y el desarrollo de la creatividad. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(1), pp. 90–102. [http://hdl.handle.net/10481/39397]
Appears in Collections:Vol. 5.1 (2014) (Nº Especial: Creativity in art teaching)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol05(1)_009_jett_giudice.pdf498.93 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada