Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.1 (2014) (Nº Especial: Creativity in art teaching) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39395

Title: Final report on creativity as assessed by functional magnetic resonance imaging and SCAMPER tool
Other Titles: Informe final sobre creatividad medida por resonancia magnética despositrones y el SCAMPER
Authors: Frega, Ana Lucía
Issue Date: 14-Dec-2013
Abstract: This text introduces the Based partially on the Torrance model to describe creativity and his approach to its evaluation a research oriented to evaluate creative performance and functional brain activation was run in Argentina. The study was co-leaded by a neurologist and a music educator, involving multidisciplinary teams. A tool developed and validated in a previous work (S.C.A.M.P.E.R) has been applied to assess creative performance in a group of 24 voluntary students from a university grade Music Therapy career. A functional magnetic resonance imaging paradigm, involving simple audible rhythmical stimuli and collection of subject responses to creation and repetition tasks, was designed and then implemented. Our results suggested that subjects with better performances on fluidity and flexibility assessments showed in both cerebral hemispheres active brain areas associated to cognitive, emotional and perceptual processes whereas subjects with poorer performances activated brain areas mostly related with complex sensorimotor integration, predominantly unilaterally.
Para describir la creatividad así como la operación y la activación cerebral y se llevó a cabo en la R. Argentina. El estudio fue codirigido por un neurólogo y un educador musical y envolvió un equipo interdisciplinario. Una herramienta desarrollada y validada en trabajos previos ((S.C.A.M.P.E.R) ha sido aplicada para evaluar la actividad creativa de un grupo de veinticuatro estudiantes voluntarios de un grado universitario en musicoterapia. Un paradigma de resonancia funcional magnética por imágenes que abarcó los estímulos rítmicos auditivos y la recogida de las respuestas creativas de los sujetos en tareas repetitivas y creativas fue diseñado e implementado. Nuestros resultados sugieren que los sujetos con mejores performances en la evaluación de la fluidez y la flexibilidad, mostraron en ambos hemisferio cerebrales áreas activas asociadas con procesos cognitivos, emocionales y perceptivos ,mientras que los sujetos con performances más pobres activaban áreas cerebrales relacionadas sobre todo con integración sensorio-motora predominantemente unilateral.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Creatividad
Patrones rítmicos
fMRI
S.C.A.M.P.E.R.
Evaluación
Creativity
Rhythmical patterns
Assessment
URI: http://hdl.handle.net/10481/39395
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Frega, A. L. (2013). Final report on creativity as assessed by functional magnetic resonance imaging and SCAMPER tool. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(1), pp. 68–79. [http://hdl.handle.net/10481/39395]
Appears in Collections:Vol. 5.1 (2014) (Nº Especial: Creativity in art teaching)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol05(1)_007_jett_frega.pdf663.82 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada