Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorFrega, Ana Lucía
dc.date.accessioned2016-01-11T08:10:50Z
dc.date.available2016-01-11T08:10:50Z
dc.date.issued2013-12-14
dc.identifier.citationFrega, A. L. (2013). Final report on creativity as assessed by functional magnetic resonance imaging and SCAMPER tool. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(1), pp. 68–79. [http://hdl.handle.net/10481/39395]es_ES
dc.identifier.issn1989-9572
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/39395
dc.description.abstractThis text introduces the Based partially on the Torrance model to describe creativity and his approach to its evaluation a research oriented to evaluate creative performance and functional brain activation was run in Argentina. The study was co-leaded by a neurologist and a music educator, involving multidisciplinary teams. A tool developed and validated in a previous work (S.C.A.M.P.E.R) has been applied to assess creative performance in a group of 24 voluntary students from a university grade Music Therapy career. A functional magnetic resonance imaging paradigm, involving simple audible rhythmical stimuli and collection of subject responses to creation and repetition tasks, was designed and then implemented. Our results suggested that subjects with better performances on fluidity and flexibility assessments showed in both cerebral hemispheres active brain areas associated to cognitive, emotional and perceptual processes whereas subjects with poorer performances activated brain areas mostly related with complex sensorimotor integration, predominantly unilaterally.es_ES
dc.description.abstractPara describir la creatividad así como la operación y la activación cerebral y se llevó a cabo en la R. Argentina. El estudio fue codirigido por un neurólogo y un educador musical y envolvió un equipo interdisciplinario. Una herramienta desarrollada y validada en trabajos previos ((S.C.A.M.P.E.R) ha sido aplicada para evaluar la actividad creativa de un grupo de veinticuatro estudiantes voluntarios de un grado universitario en musicoterapia. Un paradigma de resonancia funcional magnética por imágenes que abarcó los estímulos rítmicos auditivos y la recogida de las respuestas creativas de los sujetos en tareas repetitivas y creativas fue diseñado e implementado. Nuestros resultados sugieren que los sujetos con mejores performances en la evaluación de la fluidez y la flexibilidad, mostraron en ambos hemisferio cerebrales áreas activas asociadas con procesos cognitivos, emocionales y perceptivos ,mientras que los sujetos con performances más pobres activaban áreas cerebrales relacionadas sobre todo con integración sensorio-motora predominantemente unilateral.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Licensees_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es_ES
dc.subjectCreatividad es_ES
dc.subjectPatrones rítmicoses_ES
dc.subjectfMRIes_ES
dc.subjectS.C.A.M.P.E.R.es_ES
dc.subjectEvaluación es_ES
dc.subjectCreativityes_ES
dc.subjectRhythmical patternses_ES
dc.subjectAssessmentes_ES
dc.titleFinal report on creativity as assessed by functional magnetic resonance imaging and SCAMPER tooles_ES
dc.title.alternativeInforme final sobre creatividad medida por resonancia magnética despositrones y el SCAMPERes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Ficheros en el ítem

[PDF]

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License