Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 6.1 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39371

Title: Educación inclusiva y TIC: análisis de actitudes en futuros docentes
Other Titles: Inclusive education and ICTs: future teacher’s attitudes analysis
Authors: Pegalajar Palomino, María del Carmen
Issue Date: 7-Oct-2015
Abstract: Este trabajo pretende describir las actitudes de estudiantes del Grado de Educación Infantil y Primaria hacia el uso de las TIC para el desarrollo de prácticas inclusivas. En el estudio han participado 231 estudiantes del Grado de Educación Infantil y Primaria de la Universidad Católica de Murcia, llevándose a cabo la recogida de datos mediante un cuestionario “ad hoc” a través de la técnica de la encuesta. Así pues, se demuestran percepciones favorables de los docentes hacia las posibilidades didácticas de este tipo de recursos educativos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de alumnado con necesidades educativas, su contribución al proceso de desarrollo profesional, inclusión de alumnado a través de este tipo de medios y análisis de la función docente basada en el uso de las TIC para la respuesta a la diversidad. Además, se comprueba reciprocidad entre los distintos factores de la escala así como entre aquellos ítems que se consideran más significativos, como pueda ser la contribución de las TIC a la coordinación familia-escuela, mejora de la participación activa del alumnado en el proceso educativo, flexibilidad del proceso de enseñanza-aprendizaje y contribución al desarrollo profesional del docente.
This paper aims to describe the perceptions of prospective Childhood and Primary Education teachers to the use of ICT for the development of inclusive practices. In the study, it has involved 231 students from grade school and Primary Education of the Catholic University of Murcia, carrying out data collection through an "ad hoc" questionnaire through the survey technique. The results show favorable perceptions of future teachers to the educational possibilities of this type of educational resources in the teaching-learning process of students with special educational needs, their contribution to the process of professional development, including of students through such means and analysis based on the use of ICT for responding to diversity teaching function. In addition, it checks the existence of relationship between the various factors of the scale and between those items that are considered more significant, as can be the contribution of ICT to the family-school, improving coordination active participation of students in the educational process, flexible teaching-learning process and contribute to the professional development of teachers.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Tecnologías de la información y la comunicación
Information and communications technology
Inclusión
Necesidades Específicas de Apoyo Educativo (NEAE)
Docente
Diversidad
Inclusion
Specific Needs of Educational Support (SNES)
Teaching
Diversity
URI: http://hdl.handle.net/10481/39371
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pegalajar, M.C. (2015). Educación inclusiva y TIC: análisis de actitudes en futuros docentes. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 6(1), pp. 275– 289.[http://hdl.handle.net/10481/39371]
Appears in Collections:Vol. 6.1 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol6(1)_016_jett_pegalajar.pdf532.64 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada