Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 5.2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/39349

Title: Study of school education networks in Andalusia (Spain): key to analysis from the evaluation of teachers centers´ advisors
Other Titles: Estudio de las redes educativas de centros escolares en Andalucía (España): claves para su análisis de la evaluación de los asesores de centros de profesores
Authors: Hernández, Elena
Navarro, M. José
López, Antonia
Ordoñez, Rosario
Issue Date: 26-May-2014
Abstract: Every school constitutes a singular case when it comes to changes and improvements as each of them belongs to a social and cultural context with their own idiosyncrasy and needs. This article aims to study 12 in depth a research on educative networks organized in groups of teachers, focusing on its origin, structure, resources, organization and impact. The process of data gathering has followed a descriptivenarrative methodology, based on a qualitative research, and using a questionnaire for advisors in Teachers Centers within Seville, where they inform about the benefits of networking. The results of the analysis show that the development and setting of these networks occur in response to both the need of support that teachers are sometimes missing in their professional day to day; and the requirements of the regional inspection service of education, Servicio de Inspección Educativa, in order to cope with basic difficulties that may arise in the teaching learning process, such as the reading and writing learning process or the improvement of the coexistence within the educational community. Feedback from this research proves the impact that the networking procedures have had in the educational community and centers, as well as its positive results and improvements in their development.
Cada escuela se constituye en un caso especial para la implementación de cambios y mejoras, de forma que cada una responde a un contexto social y cultural con su propia idiosincrasia y necesidades. El objetivo principal del artículo es dar a conocer el estudio de las redes educativas configuradas en grupos de trabajo entre profesores en lo que se refiere a su origen, diseño, recursos, organización e impacto, con la finalidad de profundizar en su funcionamiento y repercusión en los centros escolares. Para la recogida de datos se ha utilizado una metodología descriptivo narrativa, basada en la investigación cualitativa, a partir de un cuestionario para asesores de centros de profesores de Sevilla capital y provincia, donde informan de la idoneidad del trabajo en red. Los resultados del análisis determinan que el desarrollo y puesta en marcha de las redes responde a las necesidades de apoyo que los docentes encuentran en su desarrollo profesional y a la exigencia del Servicio de Inspección Educativa para paliar problemas básicos dentro del proceso de enseñanza aprendizaje, como es el aprendizaje de la lectoescritura y la mejora de la convivencia en la comunidad educativa. Las principales conclusiones reconocen el impacto del trabajo en red en los centros y en la comunidad educativa, sus resultados y las mejoras en el desarrollo de las mismas.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Activity learning
Cooperative networks
Educational cooperation
Network project
Professional development
Teacher educators
Aprendizaje activo
Redes cooperativas
Cooperación educativa
Proyectos en red
Desarrollo profesional
Formador de docentes
URI: http://hdl.handle.net/10481/39349
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Hernández, E.; Navarro, M.J.; López, A.; Ordóñez, R. (2014). Study of school education networks in Andalusia (Spain): key to analysis from the evaluation of teachers centers´ advisors. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(2), pp. 88 – 100. [http://hdl.handle.net/10481/39349]
Appears in Collections:Vol. 5.2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol5(2)_007_jett_hernandez_navarro_lopez_ordoñez.pdf270.82 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada